Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la astfel de exporturi, a anunțat, miercuri, Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA), care a avertizat că urmează și alte închideri, transmite Reuters.
Din cele câteva sute de solicitări de acordare de licențe de export depuse de furnizorii auto de la începutul lunii aprilie, doar un sfert au fost acordate până acum, a dezvăluit CLEPA, adăugând că unele solicitări au fost respinse din cauza a ceea ce asociația a descris drept ”motive extrem de procedurale”.
”Procedurile par să varieze de la o provincie la alta și, în mai multe cazuri, au fost solicitate informații sensibile cu privire la proprietatea intelectuală”, subliniază CLEPA.
Reprezentanții Asociației au adăugat că, în cazul în care procedurile nu vor fi urgentate, mai multe uzine ar putea să fie afectate în următoarele trei-patru săptămâni, pe măsură ce stocurile se vor epuiza.
Decizia din luna aprilie a autorităților chineze de a suspenda exporturile pentru o gamă largă de metale rare și magneți a dat peste cap lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto, firmelor din sectorul aerospațial, companiilor din industria semiconductorilor și ale industriei de apărare din întreaga lume, astfel că mai multe organisme reprezentative din Germania, SUA și India au făcut un apel la politicienii din țările lor să facă presiune asupra Beijingului pentru o soluție rapidă.
Marți, Asociația Constructorilor Germani de Automobile (VDA) a avertizat și ea că restricțiile impuse de China la exporturile de metale rare, care sunt utilizate într-o gamă largă de componente, ar putea provoca în curând întreruperi în activitatea de producție.
Potrivit președintelui VDA, Hildegard Mueller, China a eliberat unele autorizații unui număr redus de producători de metale rare, inclusiv pentru furnizorii producătorului auto german Volkswagen, dar este vorba de cantități insuficiente pentru a asigura o producție fără probleme.
Săptămâna trecută, producătorul german de componente auto Bosch a spus și el că furnizorii au fost blocați de noile proceduri chineze, mai stricte, de acordare a licențelor de export.
Majoritatea analiștilor crede că autoritățile de la Beijing se folosesc de aceste restricții ca instrument de presiune diplomatică, deoarece nu există alternative la metalele rare furnizate de China.