Fără cei 10.000 de euro din Rabla Plus vânzările de maşini electrice s-au înjumătăţit în România, iar în octombrie piaţa locală s-a clasat pe locul 17 la nivel european, având în vedere livrările de automobile pe baterii, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Europa. La nivel de piaţă totală, vânzările de autoturisme clasează România pe locul 13 în octombrie 2024.
Fără cei 10.000 de euro din Rabla Plus vânzările de maşini electrice s-au înjumătăţit în România, iar în octombrie piaţa locală s-a clasat pe locul 17 la nivel european, având în vedere livrările de automobile pe baterii, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Europa. La nivel de piaţă totală, vânzările de autoturisme clasează România pe locul 13 în octombrie 2024.
Spre comparaţie, în octombrie 2023, România era pe locul 13 la nivel european în cazul vânzărilor de electrice, dar piaţa era susţinută puternic de bonusul de 10.000 de euro. Acesta s-a redus în 2024 la 5.000 de euro.
Chiar şi aşa, octombrie este a doua lună consecutivă în care electricele încep să recupereze teren la nivel european, cu un avans de 2,4% faţă de perioada similară din 2023 şi aproape 125.000 de maşini înregistrate. Pe de altă parte, din cauza unui S1 slab, per total la 10 luni electricele scad cu 4,9%, piaţa europeană fiind puternic afectată de decizia Germaniei de a elimina bonusurile, care au dus la o scădere de 26% a vânzărilor de electrice.
Din cauza deciziilor politice anunţate peste noapte, constructorii întâi au investit masiv în electrice, piaţa crescând artificial pe fondul bonusurilor, pentru ca tot peste noapte politicienii să elimine bonusurile, reducând implicit şi vânzările. Spre exemplu cei de la Ford, după ce au investit la Köln 2 miliarde de euro în producţia de maşini electrice, în anul în care uzina ar fi produs la capacitate ridicată, Germania a decis eliminarea ajutorului.
În total, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut în perioada ianuarie-octombrie 2024 cu 5,4% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 127.061 unităţi, în timp ce la nivelul Uniunii Europene numărul înmatriculărilor de maşini noi s-a majorat cu doar 0,7% până la 8.856.195 unităţi.
După primele zece luni din 2024, România continuă să ocupe poziţia 14 în UE raportat la numărul total de înmatriculări de maşini noi, din care 7.943 autoturisme noi înmatriculate au propulsie full electrică, echivalentul unei scăderi de 33,6% faţă de perioada similară din 2023 si 48.322 unităţi au propulsie hibridă, evoluţie în creştere cu 34,7% an/an.