Lansarea conceptului Dacia Hipster are un substrat legislativ. La nivel de UE există un lobby activ și public din partea marilor producători auto europeni, în special Renault și Stellantis (grupul Dacia/Citroën), către Comisia Europeană pentru a crea o nouă categorie de vehicule mici cu reglementări mai relaxate, inclusiv la capitolul siguranță.
Această inițiativă este o reacție directă la trei factori majori:
1. Contextul Lobby-ului European: Presiunea Chineză și Amenzile CO2
Lobby-ul vizează în principal două seturi de reglementări UE:
A. Războiul Împotriva Mașinilor Ultra-Ieftine din China 🇨🇳
Producătorii europeni argumentează că reglementările actuale de siguranță (care adaugă greutate și complexitate) și de emisii fac imposibilă producția profitabilă de mașini mici pe continent.
- Acest lucru a lăsat un vid în piața mașinilor accesibile, care este rapid umplut de rivalii chinezi cu modele electrice foarte ieftine, precum BYD Seagull sau Wuling Mini EV.
- Directorul general al Renault, Luca de Meo, și președintele Stellantis, John Elkann, au lansat apeluri comune, avertizând că, fără o schimbare legislativă, fabricile europene care produc mașini mici riscă să se închidă.
B. Amenințarea Amendei de CO2 din 2025 💸
Producătorii se confruntă cu ținte de emisii de CO2 mult mai stricte în 2025, iar ratarea lor ar putea duce la amenzi de miliarde de euro (până la 15 miliarde de euro, conform estimărilor ACEA). Deoarece vânzările de EV-uri mari nu cresc suficient de rapid, introducerea unei noi categorii de mașini ultra-ușoare și eficiente din punct de vedere energetic ar ajuta producătorii să își reducă media de emisii la nivel de flotă, evitând penalitățile.
2. Soluția Propusă: Categoria „Kei Car” Europeană
Lobby-ul sugerează crearea unei noi clase de vehicule inspirate de conceptul „Kei Car” japonez:
Caracteristică | Obiectivul Noii Categorii UE (similar Kei Car) | Impact |
Dimensiuni/Greutate | Ultra-compacte, lungime sub 3 metri și greutate sub 800 kg. | Reducerea costurilor de fabricație și a consumului de energie/baterie. |
Siguranță | Relaxarea normelor de siguranță impuse mașinilor mari. | Permite modele mai simple, mai ușoare, fără sisteme avansate (de ex., frânare autonomă, airbaguri multiple) și implicit prețuri mai mici. |
Scop | Mobilitate urbană, navetă zilnică. | Răspuns direct la necesitatea consumatorilor de mașini accesibile, sub 15.000 de euro. |
Export to Sheets
3. Lansările de Modele în Contextul Lobby-ului
Modelele menționate sunt expresia clară a acestei strategii de a forța mâna Comisiei Europene:
- Dacia Hipster Concept:
- Este un concept strategic lansat de Dacia (parte din Renault) care întruchipează perfect viziunea pentru această nouă clasă: o electrică de doar 3 metri lungime și sub 800 kg, cu dotări minimaliste (geamuri manuale, scaune simple) pentru a obține un preț sub 15.000 de euro.
- Dacia a declarat explicit că acest model ar putea intra în producția de masă doar dacă UE relaxează normele de siguranță. Este un „caz de studiu” pus pe masa negocierilor de la Bruxelles.
- Citroën Ami / Microlino:
- Aceste vehicule nu sunt clasificate ca mașini, ci ca cvadricicluri ușoare (L6e) sau grele (L7e), beneficiind deja de reglementări de siguranță mult mai puțin stricte (de unde și prețul lor mic și lipsa dotărilor standard).
- Existența lor demonstrează o cerere uriașă pentru soluții de mobilitate urbană ieftine și servește ca argument pentru extinderea unei astfel de legislații relaxate și la un nou segment de mașini mici de serie, cu performanțe ușor îmbunătățite față de cvadricicluri (de exemplu, cu o viteză maximă de 90 km/h, ca în cazul Dacia Hipster).
În esență, producătorii europeni folosesc lobby-ul, susținut de prezentarea acestor concepte de mașini, pentru a obține un cadru legal de „supraviețuire” care să le permită să concureze cu succes în segmentul de bază al pieței, puternic amenințat de China.