Grupul Volkswagen și-a prezentat astăzi rezultatele financiare din primul trimestru, acestea incluzând o scădere importantă a rezultatului operațional, și a estimat o reducere a marjei de profit la finalul anului 2025.Grupul Volkswagen și-a prezentat astăzi rezultatele financiare din primul trimestru, acestea incluzând o scădere importantă a rezultatului operațional, și a estimat o reducere a marjei de profit la finalul anului 2025.
Conform raportului financiar al Volkswagen AG pentru primul semestru din 2025, grupul care include mărci precum Audi, Bentley, Cupra, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Traton sau Volkswagen, a înregistrat vânzări de 4,4 milioane de vehicule (+o,5%), venituri de 158,4 miliarde de euro (-0,3%) și un rezultat operațional de 6,7 miliarde de euro, acesta în scădere accentuată, cu nu mai puțin de 33% față de prima jumătate a lui 2024.
Oficialii grupului german susțin că scăderea rezultatului operațional se datorează în principal costurilor ridicate generate de creșterea taxelor de import în SUA (1,3 miliarde de euro), provizioanelor pentru restructurarea Audi, Volkswagen Passenger Cars și Cariad (0,7 miliarde euro) și cheltuielilor legate de reglementarea emisiilor de dioxid de carbon.
„Efectele mixului negativ au afectat, de asemenea, rezultatul, de exemplu din cauza ponderii mai mari a vehiculelor complet electrice, precum și a efectelor prețurilor și cursului valutar. Înainte de creșterea tarifelor vamale americane și de restructurare, marja operațională era de 5,6 %”, notează cei de la Volkswagen AG.
Pe lângă evoluția rezultatului operațional, principalii factori care au determinat scăderea fluxului net de numerar au fost cheltuielile legate de fuziuni și achiziții, inclusiv cele 0,9 miliarde de euro cheltuite pentru achiziționarea de acțiuni suplimentare Rivian.
În consecință, grupul german se așteaptă acum la o marjă de profit operațional între 4% și 5% în acest an, comparativ cu previziunile anterioare de 5,5% – 6,5%.
Vânzările pentru întregul an 2025 sunt estimate să se mențină la nivelul anului precedent, față de o creștere de până la 5% prevăzută anterior.
Acțiunile Volkswagen AG au înregistrat o scădere de 3,5% în tranzacțiile pre-piață de la Frankfurt, după publicarea rezultatelor trimestriale și reducerea previziunilor pentru întregul an.
„Datorită succesului noilor noastre produse, grupul Volkswagen și-a menținut poziția într-un mediu extrem de dificil. Am realizat îmbunătățiri notabile în materie de design, tehnologie și calitate și am înregistrat progrese semnificative în domeniul software-ului. Cifrele noastre de vânzări rămân stabile pe o piață globală competitivă. În Europa, ne-am consolidat poziția de lider în domeniul mobilității electrice cu o cotă de piață de 28% și un portofoliu de comenzi bogat. Susținuți de ofensiva noastră continuă în materie de produse și de cererea constantă, ne așteptăm ca tendința pozitivă să continue și în a doua jumătate a anului”, a declarat Oliver Blume, directorul executiv al Volkswagen Group, evitând să vorbească și despre cifrele prezentate în raport.
În schimb, Arno Antlitz, directorul financiar al grupului, a explicat că „cifrele semestriale prezintă o imagine contrastantă: pe de o parte am obținut un succes puternic al produselor și am înregistrat progrese în realinierea companiei, pe de alta rezultatul operațional a scăzut cu o treime față de anul precedent. Asta și din cauza vânzărilor mai mari de modele complet electrice cu marjă mai mică. În plus, creșterea tarifelor de import din SUA și măsurile de restructurare au avut un impact negativ. Excluzând aceste elemente, marja operațională în al doilea trimestru este de aproape șapte procente, reprezentând limita superioară a așteptărilor noastre. Acest lucru arată că suntem pe drumul cel bun. Dar ceea ce contează cu adevărat este lichiditatea bancară. De aceea, trebuie să continuăm programele noastre în curs de desfășurare pentru a îmbunătăți veniturile și a accelera ritmul acolo unde este necesar”.
În plus, în privința taxelor americane a căror valoare este încă incertă, cei de la Volkswagen pot face doar presupuneri. Fapt ce implică o viitoare reevaluare a impactului. Dacă doar în prima jumătate a anului efectele acestor taxe au fost cuantificate la 1,3 miliarde de euro, în cea de-a doua limita inferioară a previziunilor presupune că taxele americane de 27,5% vor rămâne neschimbate, în timp ce scenariul pozitiv prevede reducerea taxelor la 10%.
Producătorul german nu este singurul care se confruntă cu provocări. Unii dintre concurenții săi se luptă cu tulburări la nivelul conducerii superioare, Stellantis NV numind recent un nou director executiv, iar Renault SA aflându-se încă în căutarea unui director executiv permanent. Volkswagen mizează pe parteneriatele cu Rivian Automotive Inc. din SUA și Xpeng Inc. din China pentru a-și consolida portofoliul de produse, deși noile modele rezultate din aceste eforturi nu vor fi disponibile prea curând.
Divizia de camioane a grupului Volkswagen, Traton, și-a redus joi seara previziunile din cauza dificultăților comerciale, a creșterii economice slabe din Europa și a scăderii comenzilor din Brazilia. Rezultatul operațional ajustat al diviziei a scăzut cu 29% în al doilea trimestru.
Au existat, desigur, și aspecte pozitive. Brandul omonim Volkswagen a înregistrat o creștere a vânzărilor de vehicule electrice în Europa în ultimele luni datorită reducerilor de preț – care au afectat însă, cum se vede, profitul – și faptului că mulți cumpărători evită Tesla din cauza activităților politice ale lui Elon Musk. Rezultate bune a înregistrat și Skoda.
În acest context, oficialii Volkswagen AG și-au încheiat prezentarea rezultatelor pentru primul semestru menționând că „provocările vor apărea în special din cauza contextului general caracterizat de incertitudine politică, restricții comerciale tot mai mari și tensiuni geopolitice, intensificarea concurenței, volatilitatea piețelor de mărfuri, energie și valută, precum și cerințe mai stricte privind emisiile”.