Mărcile chineze de automobile urmează să reprezinte peste 50% din automobilele vândute pe piaţa chineză în acest an, graţie avansului vehiculelor electrice, a anunţat miercuri firma de consultanţă AlixPartners, transmite Reuters.
Ar fi pentru prima dată când constructorii auto chinezi vor deţine o poziţie majoritară pe piaţa auto din China, cea mai mare din lume.
În ultimele patru decenii, piaţa auto din China a fost dominată de mari mărci globale, precum Volkswagen şi Toyota, care operează prin intermediul unor societăţi mixte înfiinţate cu parteneri chinezi. Însă politicile de preţuri competitive, lansarea rapidă a unor noi modele şi avansul producătorilor chinezi de automobile electrice, precum BYD, Nio şi Xpeng Motors, au schimbat dinamica pentru mărcile auto Made in China.
Datele statistice publicate anterior indicau faptul că China a depăşit Japonia în calitate de cel mai mare exportator mondial de automobile, în primele trei luni ale anului.
Analiştii de la AlixPartners prognozează că vânzările totale de automobile în China vor creşte cu 3% în acest an până la 24,9 milioane de vehicule, revenind la nivelul vânzărilor de dinainte de COVID-19. Aceeaşi firmă prognozează că în 2030 pe piaţa auto din China vor fi vândute 30,6 milioane de vehicule şi mai mult de jumătate din vehiculele vândute în acel an în China vor fi vehicule electrice.
Piaţa de vehicule ecologice din China, care include atât modele de tip plug-in hibride cât şi modele pe baterie, a profitat de pe urma unor subvenţii echivalente cu 57 de miliarde de dolari, acordate de Guvernul de la Beijing în perioada 2016-2022, susţine firma de consultanţă. În contrast, Guvernul american a oferit subvenţii în valoare de 12 miliarde de dolari în aceeaşi perioadă, susţine AlixPartners.
În paralel, însă, constructorii chinezi de automobile electrice au făcut progrese prin accentul pus pe caracteristici precum sisteme de asistenţă a şoferului chiar şi în automobilele mai ieftine, adaugă AlixPartners.
Această competitivitate va face din constructorii auto chinezi rivali de temut pentru marii constructori auto mondiali tradiţionali, aşa cum a văzut în ultimii ani producătorul american de automobile electrice Tesla, a spus Stephen Dyer, director pentru regiunea Asia la AlixPartners. „Ar fi bine pentru mărcile străine să înveţe de la noile start-up-uri chineze din domeniul vehiculelor electrice dacă vor să supravieţuiască în China, în caz contrar vor suferi impactul perturbator al acestor mărci pe pieţele lor de acasă”, a spus Stephen Dyer. Acesta a prognozat că vânzările peste hotare de automobile chineze vor creşte până la nouă milioane de vehicule. Asta ar da mărcilor chineze o cotă de 30% pe piaţa globală şi una de 15% în Europa, de 19% în America de Sud şi una de 19% în Asia de Sud-Est şi sudul Asiei.
Piaţa auto chineză suferă şi de pe urma unor supracapacităţi semnificative iar Stephen Dyer se aşteaptă la un val de consolidări. Doar 25 până la 30 din cele 167 de mărci de automobile electrice chineze ar urma să supravieţuiască în 2030, a spus Dyer. Potrivit acestuia, mai mult de două treimi din aceste mărci nu au avut vânzări anul trecut. „Chiar şi în cazul unor operaţiuni de tip best-in-class, este nevoie de o producţie anuală de 400.000 de unităţi pentru a ajunge la punctul de echilibru”, a precizat Stephen Dyer.