Startup-ul producător de vehicule electrice Fisker a suspendat producția pentru șase săptămâni, în speranța că va reuși să atragă o nouă rundă de investiții care să îi permită să își continue activitatea, scrie publicația TechCrunch.
Compania a transmis că mai are doar 121 de milioane de dolari în numerar și echivalente de numerar. Mai mult, a comunicat că are „dubii substanțiale” că mai poate continua operațiunile fără o nouă injecție de capital.
Startup-ul a anunțat că negociază cu un producător auto un parteneriat, care ar putea aduce banii de care are nevoie. Potrivit Reuters, compania respectivă este Nissan. Fisker, care s-a listat pe bursă în 2020, a început livrările SUV-ului său Ocean în SUA și Europa la mijlocul anului trecut. Mașinile au avut multe probleme tehnice (majoritatea software), iar proprietarii s-au arătat nemulțumiți de serviciul de relații cu clienții.
Mai mult, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) anchetează compania pentru probleme la sistemele de rulare și de frânare. Startup-ul a anunțat recent că va concedia 15% dintre angajați, echivalentul a aproximativ 200 de persoane. În 2023, Fisker a reușit să livreze doar 5.000 dintre cele 10.000 de mașini produse de partenera sa, compania Magna Steyr. În ianuarie 2024, startup-ul a vândut 1.400 de SUV-uri.
Firma se străduiește acum să treacă de la vânzări directe la înțelegeri cu dealeri, dar fără mare succes. Din cei aproximativ 12 parteneri inițiali, unul a renunțat deja, transmite TechCrunch. Publicația Wall Street Journal a scris că Fisker a angajați experți în restructurare și că ia în calcul deschiderea procedurilor de faliment.
Fondatorii Fisker au pariat la un moment dat toți banii lor pe afacere. Startup-ul a fost fondat de Henrik Fisker și soția lui, Geeta Gupta-Fisker. Henrik este un designer danez cunoscut de mașini care a colaborat cu nume mari, precum BMW, Aston Martin sau Tesla. Antreprenorul a mai trecut prin momente dificile. Compania pe care a condus-o înainte, specializată pe modele hibrid și numită Fisker Automotive, a cerut falimentul în 2013.
Geeta Fisker, de origine indiană, este directorul financiar al startup-ului. Înainte să se lanseze în antreprenoriat, ea a administrat investițiile unora dintre cei mai puternici oameni din lume. Cei doi soți au declarat în 2020 că și-au investit toți banii în startup-ul Fisker. „Nu facem asta ca să devenim bogați. Facem asta deoarece vrem să facem o companie extraordinară care produce mașini extraordinare”, declara atunci Geeta Gupta-Fisker. În 2020, designerul și antreprenorul Henrik Fisker, creatorul Fisker Karma și rival al lui Elon Musk, a anunțat că dorește să lanseze un nou automobil, folosind platforma electrică de la Volkswagen.
Henrik Fisker, cel care a dezvoltat modelul avantgardist Fisker Karma, a anunțat atunci că vrea să lanseze un nou vehicul, Fisker Ocean, pentru care intenționează să cumpere platforma electrică MEB de la Volkswagen, așa cum o să facă și Ford, de exemplu. Nu există informații confirmate despre posibile discuții între cele două părți, însă Automotive News citează mai multe date depuse de Fisker la autoritățile din SUA, cu ocazia unei prezentări făcute în fața unor investitori. El a prezentat conceptul noului SUV electric Ocean, în primăvara acestui an, la CES, în Las Vegas, cu o descriere care ar trebui să atragă în special activiștii de mediu: „cel mai sustenabil automobil din lume”, având inclusiv interiorul construit din materiale „vegane” și reciclate. Foarte bine primit de public, acesta ar trebui, teoretic, să fie produs din 2022 și să concureze cu Tesla Model Y, însă deocamdată compania Fisker Inc. caută finanțare pentru proiectul său. Utilizarea platformei MEB de la VW i-ar ușura munca de dezvoltare, dar nu ar rezolva întreg procesul de producție.
Henrik Fisker este un nume controversat în industria auto, atât pentru calitățile sale indiscutabile de designer, cât și pentru scandalurile în mijlocul cărora s-a aflat de-a lungul carierei sale. Publicul cunoaște cel mai bine automobilul Fisker Karma, unul dintre primele vehicule plug-in hybrid de pe piață, lansat în 2008, dar a auzit cu siguranță de Fisker și în perioada de început a mărcii Tesla, când el și Elon Musk erau parteneri, iar Henrik s-a ocupat de designul Model S, mașina care a făcut din Musk miliardar.
Între Tesla și Fisker a fost chiar și un proces, legat de presupusul furt al unor documente, proces pierdut de Tesla. Numai că proiectele lui Fisker au eșuat, în timp ce proiectele lui Musk au urcat Tesla la un nivel greu de imaginat în urmă cu 10 ani. După despărțirea de Tesla, Henri Fisker a lansat Fisker Karma, a atras investitori în Fisker Automotive, dar totul s-a sfârșit cu un faliment răsunător. Fabrica și tehnologia au fost vândute unor chinezi, iar marca Fisker i-a rămas lui Henrik, așa cum era normal. Henrik Fisker declarase anterior că nu este nevoit să producă componentele mașinii pe care vrea să o dezvolte, nici aerul condiționat, nici coloana de direcție, nici măcar platforma. După reînființarea unei companii auto, Fisker Inc., în 2016, Henrik Fisker a prezentat trei prototipuri, însă doar ultimul, Ocean, pare că are șanse să fie dezvoltat. A fost anunțat chiar și prețul acestuia, 37.500 de dolari, chiar dacă nu sunt cunoscuți încă furnizorii de componente. Clienții care doresc acest model, pot face hiar și o rezervare, contra sumei de 250 de dolari. Cel mai recent anunța al Fisker Inc. publicat pe site-ul său, este cel legat de faptul că va deveni companie listată prin intermediul unei fuziuni cu o altă companie afiliată a Apollo Global Management. Cu o săptămână în urmă, compania anunțase și prima finanțare obținută, de la Moore Strategic Ventures, în valoare de 50 de milioane de dolari, „care va fi folosită pentru susținerea următoarei faze a activităților de inginerie ale SUV-ului Fisker Ocean”.