China și-a început deja dominația la nivel global în industria auto, profitând de tranziția la motoarele electrice, care nu mai au probleme de poluare și emisii de CO2. Subvențiile acordate de statul chinez pentru diverse stadii ale producției de automobile electrice ajută constructorii auto chinezi, privați sau de stat, să-și extindă piețele galopant, în afara Chinei, în primul rând prin prețurile extrem de competitive, dar și prin oferta de mașini foarte bine echipate.
Anul trecut, China a fost singura țară din lume ai cărei constructori auto aproape și-au dublat producția și vânzările de automobile electrice, raportat la întreaga industrie auto. Mai exact, chinezii și-au majorat cu 90% vânzările de automobile electrice, la aproape 4 milioane de autoturisme și LCV-uri, adică o creștere mai mult decât dublă față de cea înregistrată de constructorii din Europa, care și-au majorat cu numai 40% vânzările de astfel de mașini, în timp ce media producătorilor americani a fost mare doar cu ajutorul Tesla, care a crescut cu puțin peste 40%.
La nivelul tuturor piețelor auto, China a acaparat deja 53% din vânzările de mașini electrice, în 2022, o pondere impresionantă, ținând cont de faptul că vânzările de mașini indiferent de tipul de propulsie, produse de chinezi, au doar 32% din piața auto mondială. Una dintre explicații este legată de oferta foarte mare pe care constructorii chinezi de automobile o pun la dispoziția clienților, doar în 2022 fiind lansate 15 mărci noi de automobile chinezești. În același timp, efectele crizei de semiconductori au fost mult mai mici pentru companiile locale, având în vedere că o bună parte din semiconductori și din componentele cu probleme sunt produse chiar în China. În 2022, dintr-un total de aproape 80 de milioane de autoturisme vândute la nivel global, aproximativ 7,4 milioane au fost 100% electrice și mai bine de jumătate din ele au fost vândute de mărcile chinezești. Ponderea acestor vehicule în vânzările totale s-a apropiat, la nivel global, de 10%, aproape dublu față de cele 5,5% din 2021, dar în China vânzările de mașini electrice au avut o pondere în piață de 15,6%, cea mai mare dintre toate piețele regionale, următoarea fiind Europa, cu 12,2%. Constructorul chinez BYD a fost în 2022 al doilea cel mai mare producător de automobile electrice din lume, la mică distanță de Tesla, și a avut și cea mai mare creștere a cotei de piață între toate mărcile care produc vehicule cu baterii, de aproape 1,5 puncte procentuale, la 2,4%, aici contribuind și intrarea pe piața din Europa.
De altfel, între cele mai vândute automobile electrice din lume, în 2022, doar Tesla a reușit să depășească, de una singură, chinezii de la BYD, cu Model Y, care s-a vândut în 786.000 de exemplar. Pe locul al doilea s-a clasat BYD Song, o mașină compactă și cu un preț mult mai mic decât cel al americanilor, vândută în 680.000 de unități, iar pe următoarele locuri s-au clasat Model 3 (590.000 unități), și Wuling Hongguang Mini, cu 425.000 de unități. Următoarele locuri au fost ocupate de patru modele ale BYD, care împreună au totalizat circa 650.000 de automobile electrice vândute.
Singurul automobil electric produs în Europa a fost VW ID.4, cu numai 175.000 de unități vândute. Avansul constructorilor chinezi de automobile s-a resimțit însă și pe celelalte tipuri de propulsii. În 2022, aproximativ 1,5 milioane de autoturisme și LCV-uri produse în China au fost vândute la export, ceea ce reprezintă o creștere de 48% față de 2021. În Europa, cota de piață a acestor producători este deocamdată mică, de numai 1%, însă aceasta crește simțitor și tinde să ajungă din urmă celelalte piețe, unde cota chinezilor a depășit 10% (Eurasia sau Orientul Mijlociu).