Biroul pentru Tehnologii ale Vehiculelor din cadrul Departamentului de Energie (DOE) a publicat estimări ale costurilor pentru bateriile vehiculelor electrice (EV). Costul unui pachet de baterii a scăzut de la 1.415 dolari pe kWh în 2008, la 139 dolari pe kWh în 2023. Costurile mai mici de producție pentru vehiculele electrice vor permite producătorilor auto să atingă paritatea de preț cu vehiculele cu motoare cu combustie internă (ICE).
Mașinile electrice nu mai sunt o noutate, dar cu siguranță sunt mai ieftin de fabricat comparativ cu acum 15 ani. Un nou studiu realizat de Biroul pentru Tehnologii ale Vehiculelor din cadrul DOE sugerează că costul bateriilor pentru vehiculele electrice a scăzut cu un impresionant 90% între 2008 și 2023, facilitând astfel pentru producătorii auto reducerea diferenței de preț dintre ICE și EV.
Unul dintre cei mai importanți factori în producția EV este dimensiunea, greutatea și costul pachetului de baterii. Din fericire, costul acestora a scăzut constant în ultimele decenii datorită îmbunătățirilor în tehnologiile și chimia bateriilor, noilor procese de fabricație și creșterii semnificative a volumului de producție.
Potrivit DOE, costul unui pachet de baterii litiu-ion a scăzut de la 1.415 dolari pe kWh în 2008 la 139 dolari pe kWh în 2023. Diferența nu este atât de mare dacă includem 15 ani de inflație, costul original ajustându-se la aproximativ 1.000 de dolari la valoarea actuală a dolarului. Totuși, scăderea de preț este destul de impresionantă, în special între 2009 și 2013.
Estimările iau în considerare vehiculele de tip light-duty cu o producție de cel puțin 100.000 de unități pe an. Pentru a pune în perspectivă cifrele de dolari pe kWh, bateria de 81 kWh a modelului Tesla Model Y ar fi costat 114.615 dolari în 2008, comparativ cu 11.259 dolari în 2023.
Producătorii auto se așteaptă ca prețul bateriilor să continue să scadă în următorii ani, făcând din vehiculele electrice accesibile o realitate. Un studiu realizat de firma de analiză de piață Gartner sugerează că vehiculele electrice vor fi mai ieftine de produs decât ICE până în 2027. Multe companii au prezis că mult așteptata paritate de preț între vehiculele electrice și cele cu motoare cu combustie internă va fi atinsă până la sfârșitul deceniului.
Costurile mai mici de producție și prețurile de vânzare mai mici (MSRP) ar duce la economii semnificative pentru clienții EV, mai ales dacă luăm în calcul costurile de deținere. Potrivit unui studiu recent realizat de JD Power, costul total pentru vehiculele electrice pe o perioadă de cinci ani este deja mai mic decât pentru vehiculele cu combustie internă în 48 din cele 50 de state americane.
Rămâne de văzut dacă încetinirea globală a adoptării vehiculelor electrice va avea un efect negativ asupra scăderii costurilor bateriilor, având în vedere că creșterea planificată a producției pentru viitorul apropiat s-a dovedit a fi destul de optimistă.