O nouă tehnologie a bateriilor destinate vehiculelor electrice a fost anunțată de compania chineză Gotion, care a reușit să combine chimiile cele mai utilizate în prezent, Litiu – Ion – mangan și Litiu-Fier- Fosfat. O singură încărcare a bateriei va fi suficientă pentru parcurgerea a 1000 km cu un vehicul de dimensiuni obișnuite, după cum promit chinezii de la Gotium, una dintre companiile cu investiții importante în cercetare și dezvoltare și centre de producție pe aproape toate continentele.
Compania a publicat o prezentare a noii tehnologii de baterii despre care spun că va intra în producție chiar din 2024 și va fi accesibilă chiar și producătorilor de automobile ieftine, astfel că nu va fi nevoie să plătim o avere pe viitoarele baterii performante. În plus, durata de viață a acestor baterii va fi una foarte mare, circa două milioane de kilometri, ceea ce înseamnă că mașinile noastre vor putea fi folosite chiar și pe viață, fără să mai fie nevoie să le schimbăm.
Noua chimie de baterii a fost botezată Astroinno, având prescurtarea LMFP, de la cele patru componente, litiu, oxid de mangan, fier și fosfor (sub formă de fosfat). Numărul de cicluri de încărcare descărcare a fost estimat la 4000, cu un minim de 1500 de cicluri de încărcare rapidă în doar 18 minute și 1800 de cicluri de încărcare la temperaturi ridicate. Chiar și în cele mai pesimiste scenarii, durata de rulare a bateriei depășește orice estimare de utilizare a unui vehicul actual cu combustie. Mai exact, la o medie de 15.000 de km parcurși anual, va fi nevoie de 130 de ani pentru a epuiza resursa acestei baterii. Potrivit celor de la Gotion, noua celulă de baterie, numită L600, are o densitate de 240Wh/kg și puțin peste 500 Wh pe litru, când vine vorba despre volumul ocupat.
„Celula bateriei Astroinno L600 LMFP, care a trecut toate testele de siguranță, are o densitate de energie în greutate de 240Wh/kg, o densitate de energie în volum de 525Wh/L, o durată de viață de 4000 de ori la temperatura camerei și o durată de viață de 1800 de ori la temperaturi ridicate”, explică cei de la Gotion.
Dezvoltarea noii tehnologii a durat zece ani și pornit de la bateriile LFP, care au fost „dopate” cu mangan, printr-o nouă procedură de „încapsulare cu dopaj de coprecipitare, tehnologii de granulare și noi electroliți”. Compania Gotion a semnat în urmă cu câteva zile un memorandum de înțelegere cu guvernul Marocului, pentru construirea unei fabrici de baterii în această țară. Investiția este una care ar putea marca dezvoltarea Dacia, care produce mașini în Maroc, în două uzine. Uzina din Tanger a fost aleasă de Renault pentru producerea preimului vehicul al Mobilize, divizia de mobilitate, și ar putea fi prima uzină a grupului Renault în care este fabricat un automobil Dacia electric, respectiv generația patra a lui Sandero.
În 2021, grupul VW a cumpărat un pachet de 441 milioane de acțiuni Gotion, devenind astfel cel mai mare acționar al companiei, cu 26% din acțiuni, peste fondatorul Zhen Li, care deține 18% dar care și-a psătrat controlul în companie. Majoritatea acțiunilor companiei, 56%, sunt tranzacționate pe bursă. În același an, 2021, Gotion a cumpărat fabrica Bosch din Gottingen, Germania, pentru a-și stabili un prim punct de dezvoltare în Europa. La începutul acestui an, VW Group a anunțat că Gotion va fi singurul furnizor de baterii al companiei.