Vânzările de autovehicule (autoturisme și vehicule comerciale) au înregistrat, în primele șase luni din 2017, o creștere generală de 17,1%, până la 71.603 unități, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, mult sub situația de pe segmentul mașinilor rulate, unde numărul vânzărilor a depășit 253.000 de unități, echivalentul a 84% din totalul înregistrat pe tot parcursul anului trecut, reiese din statistica Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), publicată miercuri.
Conform datelor citate, în România, vânzările de autoturisme înregistrate în primele șase luni din 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susținute de achizițiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% față de 34% în rândul persoanelor fizice. Comparativ cu primele șase luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de persoanele fizice, de la 21% la 34%, iar volumul cu 95%.
‘În ceea ce privește autoturismele rulate, în marea lor majoritate nefiscalizate, se observă faptul că, în primele șase luni din 2017, au fost înmatriculate peste 253.300 de unități, respectiv circa 84% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016, adică de 5,6 ori mai multe decât cele noi. Această situație este cauzată, după cum APIA a și semnalat încă de anul trecut, de eliminarea de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu. Ceea ce este și mai grav, însă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (normele Euro 3 și Euro 2), respectiv de la aproximativ 35.710 de unități în 2016, la circa 103.607 unități în 2017’, notează APIA.
La nivel general, în intervalul ianuarie — iunie 2017, s-au livrat 71.603 autovehicule, cu 17,1% mai mult decât în aceeași perioadă din anul precedent.
Potrivit APIA, autoturismele, care reprezintă 82% din totalul livrărilor realizate în aceste șase luni din 2017, respectiv 58.967 de unități, înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 21,7%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), o scădere de 0,5%.
Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 19.696 de unități, urmată de Volkswagen (7.366), Renault (5.492), Ford (5.332) și Skoda (5.233).
În cazul autoturismelor, în funcție de volumele livrate, ierarhia este condusă tot de Dacia, cu 18.026 unități (30,6% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 27,2% față de 2016). Clasamentul este completat de Volkswagen, cu 6.501 unități (11% cotă de piață), Skoda (5.233 unități și 8,9% din total piață), Renault (4.607 unități și 7,8% cotă de piață) și Opel (2.612 unități și 4,4% din total piață).
În funcție de modele, cu cele 7.179 de unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine comercializat în primele șase luni ale anului, urmat de Dacia Sandero, cu 4.555 de unități, Dacia Duster (3.402), Skoda Octavia (2.227) și Renault Clio (1.767).
De asemenea, autoturismele cu motoare pe benzină încep să domine piața, cu o pondere de 50,4%, în creștere cu trei puncte procentuale, comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 6 luni din anul trecut (47,4%).
La capitolul auto ecologice, autoturismele ‘verzi’ (electrice și hibride) au ajuns la o pondere de 1,7% din totalul livrărilor realizate în primele șase luni din 2017. Datele APIA arată creșteri importante pe acest segment, respectiv aproape o dublare a vânzărilor (mașini electrice un plus de 197,1%, iar cele hibride de plus 194,6%).
În ceea ce privește țara de proveniență a autovehiculelor, 28,4% sunt din România, 22,4% sunt fabricate în Germania, 11,1% în Cehia, 8% din Spania și 7,6% din Turcia. În acest context, comparativ cu anul anterior, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în 2017, cu 28,5%, în timp ce creșterea autoturismelor din import este una mai mică, de 19,2%.