Angajații din cadrul uzinelor Stellantis din Italia, dar și din alte unități ale sectorului auto vor intra într-o grevă temporară, timp de 24 de ore, pe 18 octombrie, în semn de protest față de scăderea sistematică a producției de vehicule în această țară. „Sunt necesare răspunsuri”, au anunțat sindicatele.
Italia nu mai produce mașini la nivelul la care o făcea cândva, motivele fiind numeroase și țin atât de strategiile companiilor auto, în special de Fiat, care astăzi face parte din Stellantis, dar țin și de scăderea masivă a cererii, în perioada Covid și apoi, în perioada crizei de semiconductori.
Conform datelor transmise de sindicatele din sectorul auto din Italia, producția de vehicule a scăzut cu 70% față de anul 2007, când erau asamblate aproape un milion de vehicule, până la aproximativ 300.000 de unități, câte sunt estimate pentru 2024.
Ca o consecință a acestei situații, România a depășit Italia la capitolul producție de autovehicule încă din 2022, ca urmare a reducerii capacităților de producție ale uzinelor italiene, prin eliminarea unor modele sau prin mutarea acestora în uzine din alte țări.
În același timp, cererea pentru mașinile Fiat, Alfa Romeo, Maserati a scăzut permanent din cauza lipsei de investiții în noi modele, în perioada în care FCA a fost condusă de Sergio Marchionne, situație care astăzi își produce efectele. Italienii preferă astăzi să cumpere mașini Dacia sau Toyota, Peugeot sau Citroen, pentru că Fiat nu le mai oferă o gamă suficiente de atractivă de mașini. Din cele aproximativ 500.000 de autoturisme vândute în Italia anul trecut, mai puțin de jumătate au fost produse local.
Acesta este unul dintre motivele pentru care sindicatele din Stellantis și din companiile subordonate au anunțat o grevă de 24 de ore pe 18 octombrie, fiind pregătit un marș de protest în Roma. „Situația este foarte gravă, sunt necesare răspunsuri din partea UE, guvern, Stellantis și alte companii”, au anunțat reprezentanții sindicali, potrivit presei din Italia.
Sunt așteptate pierderi de producție nu doar la Stellantis, ci și la furnizori și întreg lanțul de componente, acesta fiind unul dintre efectele pe care sindicaliștii le-au estimat deja și vor să reprezintă un mijloc de presiune.
Anul acesta, în aprilie, mai multe mii de angajați ai uzinelor Fiat din Torino au în stradă și au scandat mesaje prin care susțin „Relansarea Torino începe de la Mirafiori”, fiind prezenți și angajați din alte uzine Stellantis din alte orașe, într-un prim miting care arată că în Italia, în fabricile Stellantis s-a acumulat o tensiune destul de mare legată de scăderile continue ale producției de automobile.