Unii dintre clienții Stellantis din Franța și Belgia par gata să cheme în instanță producătorul auto acuzând defecțiuni induse mașinilor de sistemul de injecție AdBlue, dar și probleme ale motorului 1.2 PureTech. Doar în Belgia, peste 3.000 de persoane au depus plângeri.
Produs indispensabil în mașinile diesel de generație nouă, AdBlue a devenit un adevărat coșmar pentru unii automobiliști, scriu jurnaliștii francezi de la L`Argus, menționând că unii clienți ai mărcilor Stellantis, în special Citroen, Opel și Peugeot, au fost nevoiți să plătească sume cuprinse între 300 și 4.000 de euro pentru a își repara mașinile.
La fel, televiziunea belgiană RTBF (Radio-Télévision Belge de la Communauté Française), notează că 3.000 de posesori de mașini – majoritatea provenind de la mărci ale grupului Stellantis, dar nu numai – au răspuns apelului asociației consumatorilor „Test-achats” de a înainta plângeri pentru problemele motoarelor diesel BlueHD cu AdBlue.
„Aceste persoane au diverse probleme, dar, în general, au evidențiat beculețul care se aprinde pentru a-i avertiza că rezervorul lor de AdBlue este pe cale să se termine. Ca rezultat, mașina nu mai poate fi pornită chiar dacă rezervorul respectiv nu este deloc gol. Aceste persoane merg apoi la service, unde li se asigură reparații – începând cu înlocuirea sistemului de AdBlue, care costă circa 1.200 de euro, dar poate fi chiar mai scump – pe cheltuiala proprie, deoarece nu sunt acoperite de producător”, notează RTBF.
Jurnaliștii L`Argus scriu că mii de automobiliști s-au plâns de probleme cu AdBlue, aditivul pe bază de uree utilizat pentru reducerea oxizilor de azot (NOx) periculoși. Însă, în Franța, mărcile Stellantis sunt chemate în instanță și pentru alte probleme precum lipsa de fiabilitate a motorului cu trei cilindri alimentat cu benzină 1.2 Puretech sau gestionarea defectuoasă a rechemărilor pentru înlocuirea airbag-urilor Takata.
Asociația UFC-Que Choisir a sesizat Direcția generală pentru Concurență încă din vara lui 2023. La momentul respectiv, aceasta primise 1.700 de plângeri de la clienți care au plătit din propriile buzunare sume de până la 3.100 de euro pentru a își repara mașinile, deși consideră că problemele trebuiau remediate pe cheltuiala producătorului. Nu toate aceste plângeri vizează mărci ale Stellantis, unele îndreptându-se împotriva Audi, BMW, Dacia, Ford, Kia, Mazda, Renault și chiar Porsche.
Totuși, Peugeot și Citroen rămân „cele două mărci cele mai afectate în Franța”. Organizația a subliniat, de asemenea, că „fenomenul nu este limitat la piața franceză, existând peste 4.500 de reclamații colectate din toată Europa, în special din Belgia, dar și din Spania sau Italia”. Prin urmare, UFC-Que Choisir s-a alăturat altor asociații europene, inclusiv laboratoare de testare, și a alertat Comisia Europeană solicitând luarea unor măsuri.
Un an mai târziu, în vara lui 2024, reclamațiile au dat rezultate doar în Italia. Acolo, Stellantis oferă o acoperire de 100% a reparațiilor pentru defecțiunile rezervorului de AdBlue la vehiculele mai vechi de cinci ani, precum și pentru reparațiile modulului pompei de AdBlue până la o limită de 150.000 km. Din nefericire, sumele acoperite de Stellantis sunt aferente strict pieselor necesare, nu și manoperei pe care tot clienții sunt nevoiți să o plătească.
În acest context, atât belgienii de la Test-achats, cât și francezii de la UFC-Que Choisir solicită, în cazul problemelor legate de sistemul AdBlue, măsuri similare și pentru reclamanții din țările lor.
„Am cerut ca acest acord să fie aplicabil și în Belgia. Acest lucru a fost refuzat și nu am primit niciun răspuns din partea Stellantis, motiv pentru care ne gândim acum să inițiem o acțiune colectivă în justiție, la fel ca în Italia”, a declarat purtătoarea sa de cuvânt a Test-achats, Julie Frère, pentru RTBF.
Ea a menționat și că asociația nu va accepta argumentul constructorului auto conform căruia, fiind depășită perioada de garanție, clientul este cel care trebuie să plătească reparațiile. „Considerăm că este vorba despre un defect de conformitate, a cărui remediere este în responsabilitatea producătorului și nu a consumatorului. De fapt, există două perioade de garanție – cea legală, de doi ani, care se poate aplica uneori, dar există și garanția împotriva viciilor ascunse și a lipsei de conformitate, iar aici nu există nicio limită de timp. Consumatorul care se confruntă cu probleme trebuie doar să reacționeze într-un termen rezonabil, ceea ce este cazul în prezent”, a explicat Julie Frère.
La rândul lor, cei de la UFC-Que Choisir solicită un tratament similar pentru clienții din Franța, însă par mai preocupați de problemele de gestionare a rechemării pentru airbag-urile Takata. Cu toate acestea, dacă belgienii aleg să înceapă un proces colectiv în spața AdBlue, francezii par gata să le urmeze exemplul.
AdBlue este un lichid compus în proporție de 70% din apă și 30% din uree care este depozitat într-un mic rezervor al mașinilor diesel pentru a fi injectat în sistemul de evacuare cu scopul de a reduce emisiile nocive de oxizi de azot. Pe scurt, AdBlue reduce oxidul de azot emis de vehicul prin scindarea sa în azot și vapori de apă.