În cadrul unui vot consultativ cu privire la impunerea taxelor suplimentare pentru mașinile electrice produse în China, 12 state au susținut decizia Comisiei Europene.
Guvernele statelor din Uniunea Europeană au expus opinii împărțite cu privire la efectele taxelor UE asupra importurilor de vehicule electrice fabricate în China într-un vot fără caracter obligatoriu, dar totuși influent, au declarat surse Reuters.
Conform acestora, Comisia Europeană (CE) a dorit să afle opiniile guvernelor din UE cu privire la noile taxe propuse în această primăvară, solicitând un vot consultativ. Deși nu are decât rolul de a arăta opiniile oficialităților executive din statele respective, votul a arătat divizarea existentă în legătură cu acest subiect. În acest context, 12 state membre UE au votat în favoarea taxelor, patru împotrivă și 11 s-au abținut.
Chiar dacă nu poate fi considerat un vot care să impună o schimbare a poziției comune în această privință, este de așteptat ca reprezentanții Comisiei Europene să țină seama de opiniile exprimate de state pentru decizia finală de a impune sau nu taxe definitive.
Comisia Europeană, care supraveghează politiile comerciale ale blocului comunitar, a stabilit taxe provizorii de până la 37,6% pentru vehiculele electrice importate din China pentru a contracara ceea ce consideră a fi subvenții neloiale. În cazul în care, la finalul anchetei, CE va recomanda impunerea de taxe, acestea vor fi supuse unui vot obligatoriu în rândul membrilor UE și vor intra în vigoare. Totuși, dacă votul final obligatoriu va arăta că există o majoritate calificată de 15 state membre, reprezentând 65% din populația UE, care se opun măsurii, aceasta poate fi amânată sau chiar anulată.
Deocamdată, în cadrul votului consultativ, sursele Reuters arată că state precum state precum Franța, Italia sau Spania au susținut taxele suplimentare, n timp ce Germania, Finlanda și Suedia s-au abținut. Aceleași surse susțin că abținerea Germaniei a fost doar în spiritul „solidarității critice” cu Comisia, Finlanda a avut îndoieli cu privire la avantajele obținute de UE, iar Suedia a solicitat negocieri mai intense pentru găsirea unor soluții.
Producătorii auto germani, care anul trecut au realizat o treime din vânzările lor în China, au îndemnat UE să renunțe la tarifele vamale, care s-ar aplica nu numai producătorilor chinezi precum BYD, Geely și SAIC, ci și automobilelor fabricate în China de producători auto occidentali precum Tesla, Audi sau BMW.
Având la dispoziție încă trei luni pentru a tranșa definitiv problema, chiar dacă a decis deja taxe provizorii, Comisia Europeană a semnalat că ar putea lua în considerare taxe mai mici pentru unele mașini ale producătorilor europeni, în special germani.
Justificarea unei reduceri a taxelor suplimentare pentru mașinile electrice ale grupurilor BMW și Volkswagen produse în China are la bază cooperarea acestora în derularea anchetei.