Tehnologiile Autopilot și Full Self Driving de la Tesla și alte nouă sisteme de conducere asistată comercializate de marii producători auto au primit calificative „slabe” din partea Institutului de Asigurări pentru Siguranța Rutieră din SUA – Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), într-un nou studiu, scrie Reuters.
De asemenea, IIHS, o organizație de cercetare în domeniul siguranței a industriei asigurărilor, a declarat că nu există dovezi că Autopilot sau alte sisteme de conducere asistată au beneficii reale în materie de siguranță, pe baza datelor privind accidentele.
„Suntem capabili să ne uităm la datele privind cererile de despăgubire de la asigurări. Am putut să ne uităm la vehicule cu și fără aceste (sisteme) și să determinăm că nu există o reducere a cererilor de despăgubire ca urmare a acestor sisteme mai avansate”, a declarat președintele IIHS, David Harkey, pentru Reuters.
Prin comparație, există dovezi că sistemele de frânare automată de urgență reduc cu 50% coliziunile din spate și cu 30% incidentele în care un vehicul lovește un pieton, a mai spus el.
Tesla și directorul său executiv, Elon Musk, au declarat că o Tesla care funcționează cu Autopilotul activat este de aproximativ 10 ori mai sigură decât media din SUA și de cinci ori mai sigură decât o Tesla fără această tehnologie activată.
Autoritățile federale de reglementare investighează aproape 1.000 de accidente în care a fost utilizat Autopilotul Tesla. Un proces civil programat să se judece săptămâna viitoare în California va fi cel mai recent test al strategiei Tesla de a da vina pentru accidente pe șoferii care nu țin cont de avertismentele producătorului de vehicule electrice de a fi atenți la drum atunci când Autopilot sau tehnologia Full Self Driving sunt activate.
Tesla nu a răspuns la un e-mail prin care se solicitau comentarii.
Studiul IIHS a evaluat 14 sisteme de conducere asistată de la nouă producători auto în raport cu standardele pe care le-a dezvoltat. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA (NHTSA) nu are standarde oficiale care să reglementeze sistemele avansate de asistență pentru șoferi, sau ADAS în terminologia din industrie.
„Nu există reglementări federale și nici nu există o îndrumare bună și coerentă”, a declarat Harkey. „Acesta a fost motivul pentru care am pus la punct aceste măsuri de siguranță”.
Dintre sistemele testate de IIHS, doar unul a obținut un calificativ acceptabil: Lexus Teammate cu Advanced Drive, oferit anul trecut pe un număr mic de sedanuri hibride de lux Lexus LS de la Toyota Motor.
„Toyota urmărește în permanență să sporească siguranța vehiculelor”, a declarat Toyota într-un comunicat. „Ca parte a acestui efort, Toyota, printre altele, ia în considerare performanța în cadrul programelor de testare ale unor terțe părți, cum ar fi NHTSA’s New Car Assessment Program și programul Top Safety Pick al IIHS.”
Super Cruise de la GM și „ProPILOT Assist with Navi-link” de la Nissan, oferit pe vehiculul electric Ariya 2023-2024, au primit calificative generale „marginale”.
„Evaluăm rezultatele primului test de siguranță cu automatizare parțială și vom continua să colaborăm cu IIHS în toate aspectele legate de siguranța clienților”, a declarat Nissan.
GM a precizat într-o declarație că Super Cruise „este menit să servească drept o îmbunătățire a experienței de condus”, nu ca o caracteristică de siguranță.
Diferite sisteme de conducere asistată de la Tesla, Mercedes-Benz, BMW, Nissan, Ford, GM, brandul Genesis al Hyundai și brandul Volvo Cars al Geely au primit calificative generale „slabe”, deși toate au obținut scoruri „bune” la anumite elemente ale testelor IIHS, a precizat grupul.
„Această nouă metodologie de testare IIHS nu evaluează performanța sistemelor de asistență pentru șofer, ci se concentrează pe măsurile de protecție pentru a preveni utilizarea abuzivă”, a declarat Mercedes într-un comunicat. „Luăm foarte în serios constatările evaluărilor IIHS privind protecția parțială a automatizărilor la volan”.
Constructorii auto ar putea crește ratingurile de siguranță prin adoptarea tehnologiei existente pentru funcții precum monitorizarea șoferului sau avertizările de atenție care au obținut scoruri „bune”, a declarat Harkey.
Tesla și alți producători auto îmbunătățesc capacitățile sistemelor lor, a declarat IIHS. Tesla și-a revizuit software-ul Autopilot în urma unui acord federal de rechemare, iar IIHS va testa sistemul actualizat, a spus Harkey.
„Cu siguranță vom lua în considerare rezultatele acestor teste, deoarece mașinile noastre și aceste sisteme continuă să evolueze”, a declarat luni purtătorul de cuvânt al BMW, Jay Hanson. BMW oferă acum în anumite modele din SUA un sistem de asistență la condus mai sofisticat decât cel testat de IIHS.
SUV-ul Genesis GV80, care se va lansa în SUA în această primăvară, va fi primul model al mărcii de lux Hyundai cu o cameră în habitaclu pentru a monitoriza fața și ochii șoferului în timp ce este activată conducerea asistată. „Această îmbunătățire va fi implementată și la viitoarele produse Genesis în lunile și anii următori”, a precizat compania.