Caroseriile SUV, așa cum sunt denumite generic mașinile care au un aspect mai pronunțat, amintind de vechile off-roadere, oferind totodată și o gardă la sol ceva mai ridicată, au depășit jumătate din vânzările de autoturisme din Europa, devenind preferatele clienților de pe toate piețele naționale.
Fie că sunt mici sau premium, electrice sau compacte, SUV-urile au devenit un ideal pentru aproape orice client al unui autoturism nou. Statisticile colectate în Europa de Data Force arată că toate SUV-urile vândute în 2023 în Europa au ajuns la 6,6 milioane de unități, mai multe decât orice altă caroserie disponibilă pe piață, conform unei analize făcute de Automotive News. Popularitatea acestui tip de caroserie se vede aproape în orice segment și nu este întâmplător faptul că cea mai vândută mașină din Europa în 2023 a fost un SUV, care pe deasupra este și electric, Tesla Model Y.
Cota de piață a SUV-urilor a ajuns la 51% pentru prima dată, după o creștere de 19%, mai mare decât creșterea medie a pieței, de 14%.
Segmentul cel mai vândut pe continent rămâne cel al SUV-urilor de clasă B, pentru că acesta este cel mai bun compromis între prețuri și spațiul oferit. Aici se încadrează și Dacia Duster, fiind însă unul dintre puținele SUV-uri care încă mai oferă și o tracțiune integrală, cel puțin în acest segment.
În total, 2,16 milioane de SUV-uri vândute au făcut parte din segmentul B, unul care este caracterizat de lungimea totală a mașinii, care ar trebui să nu ajungă la 4,50 metri, chiar dacă hatchbackurile de clasă B nu depășesc, de obicei, 4,20 metri. Vedeta segmentului a fost VW T-Roc, cu aproape 200.000 de mașini, urmată de Toyota Yaris Cross și Ford Puma, modelul produs în România, care a reușit să vândă 160.000 de unități în 2023. Duster este și el în clasament, pe locul 5, cu 157.100 unități, păstrându-și atractivitatea chiar și în anul schimbării de generații.
SUV-urile compacte nu au fost la o distanță prea mare, pentru că au însumat 1,9 miloane de exemplare vândute, rămânând aproape la fel de populare, în pofida faptului că prețul lor este ceva mai mare. Liderul segmentul a fost tot un model VW, Tiguan, cu 174.400 unități, fiind însă urmat la o distanță destul de mică de Hyundai Tucson și Kia Sportage, două modele aparținând aceleiași companii. Cu sau fără voia sa, aici este inclus și Dacia Jogger, în categoria caroseriilor crossover, având un volum de 89.000 de unități.
Celelalte segmente, clasa D și cele premium, au avut evident volume mult mai mici, dar deloc neglijabile. Pe segmentul mediu s-a înregistrat cea mai mare creștere, 31%, iar volumul a ajuns la 844.000 de unități, aici având însă un rol major Tesla Model Y, liderul absolut al pieței, cu 254.800 unități livrate. Pe segmentul premium compact, volumul a fost de 721.400 unități, lider fiind Volvo XC40, urmat de BMW X1.
Deloc de neglijat și din ce în ce mai prezent, segmentul mini a reușit să atragă aprope 700.000 de clienți, aici fiind incluse și câteva din mini-SUV-urile de pe piață, precum Suzuki Ignis, Fiat Panda sau Citroen C3 Aircross. Dacia Spring este unul dintre cele mai populare crossovere de clasă A, fiind de altfel și singurul electrice din segment, până la finalul anului 2023, cu aproape 60.000 de unități vândute.
Interesant este și faptul că segmentul SUV-urilor a fost și cel cu cea mai mare pondere a propulsiilor electrice, acest lucru subliniind faptul că industria auto a fost sensibilă la cererea clienților și a oferit modelele electrice exact pe segmentele populare. Nu mai puțin de patru segmente de SUV-uri au fost aglomerate cu vânzări numeroase ale versiunilor electrice, însă acestea au fost preponderent în zona premium și medie, acolo unde prețurile au permis acoperirea costurilor mari de producție. Și amintim aici de Tesla Model Y, din nou, de VW ID.4 și ID.5, de Porsche Taycan, în segmentul de lux, de BMW iX, Mercedes EQE și Volvo XC40 în segmentele premium, dar și de Fiat 500e sau MG4, în segmentele populare.