Producătorilor de baterii din UE li se oferă subvenţii în valoare de 3 miliarde de euro, în timp ce blocul comunitar încearcă să recupereze decalajul faţă de China prin relansarea industriei vehiculelor electrice.
Comisia Europeană a propus miercuri această sumă ca parte a unui posibil acord cu Regatul Unit pentru a amâna introducerea tarifelor care ar urma să afecteze vehiculele electrice comercializate între cele două de la 1 ianuarie 2024, informează Financial Times.
Maroš Šefčovič, vicepreşedintele Comisiei, a declarat: „Prin asigurarea certitudinii juridice cu privire la normele aplicabile şi a unui sprijin financiar fără precedent pentru producătorii europeni de baterii durabile, vom consolida avantajul competitiv al industriei noastre, cu un lanţ valoric puternic pentru baterii şi vehicule electrice”.
Cele trei miliarde de euro vor proveni din Fondul de inovare al UE şi vor fi disponibile până la sfârşitul anului 2026. Programul ar urma să fie condiţionat de eficienţa şi durabilitatea bateriilor.
Un oficial UE a declarat: „Vrem să ne asigurăm că avem o poziţie foarte puternică la nivel mondial, deoarece China îşi creşte într-adevăr cota de piaţă şi face acest lucru din ce în ce mai mult prin practici neloiale”.
UE a deschis o investigaţie privind subvenţiile în cazul producătorilor chinezi, care va dura câteva luni şi ar putea avea ca rezultat tarife punitive pentru importurile de vehicule electrice chinezeşti.
„Problema cu care ne confruntăm în acest moment este că nu avem baterii sau nu avem suficiente substanţe chimice”, a spus oficialul, adăugând: „Vrem ca aceste baterii să fie construite în Europa sau în Marea Britanie. Dar nu suntem încă acolo”.
O majoritate calificată din cele 27 de state membre trebuie să fie acum de acord cu propunerea, dar, având în vedere că Germania şi alte aproximativ 20 de guverne sunt în favoarea acesteia, oficialii consideră că este o concluzie inevitabilă.