La doar câteva zile după ce a anunțat reducerea personalului uzinei din Zwickau, grupul Volkswagen va opri temporar producția și la Dresda. Sunt așteptate și alte decizii nepopulare.
Cu mai bine de trei ani în urmă, pe 26 iunie 2020, de pe liniile de asamblare ale uzinei din Zwickau ieșea ultimul vehicul cu motor termic, un Volkswagen Golf Variant. De atunci, nicio piatră nu a mai rămas neîntoarsă. Fabrica a fost transformată pentru noua epocă a electromobilității prin investiții care au depășit un miliard de euro. Zwickau a fost văzut în cadrul grupului german ca un simbol al transformării de succes către mobilitatea electrică. Până acum.
Pe 14 septembrie 2023, oficialii mărcii Volkswagen au declarat că nu vor mai fi prelungite contractele de muncă pe durată determinată pentru 269 de angajaţi de la Zwickau. În plus, compania se aşteaptă la ajustări ale orarului de muncă la moderna uzină amplasată în apropiere de graniţa cu Cehia.
„Grupul Volkswagen este în continuare convins în proporţie de 100% de traiectoria spre electromobilitate… Cu toate acestea, în lumina actualelor condiţii de pe piaţă, nu mai putem prelungi 269 de contracte care vor expira în curând după o durată de 12 luni”, a menționat un purtător de cuvânt al companiei.
La uzina din Zwickau lucrează aproximativ 10.700 de persoane, aici fiind asamblate modele electrice pentru trei dintre mărcile din portofoliul celui mai puternic producător auto european precum Audi Q4 e-tron, Cupra Born sau Volkswagen ID.3, ID.4 şi ID.5.
Pe 18 septembrie, publicația germană Automobilwoche a dezvăluit că și la uzina din Dresda a grupului Volkswagen vor fi realizate așa-numite „ajustări”. Mai exact, după 20 de ani de activitate continuă, fabrica va fi oprită temporar. În perioada de stopare, rămasă încă neclară, aproximativ 300 de angajați vor primi alte sarcini. La Dresda au fost asamblate în 2022 circa 6.500 de modele Volkswagen ID.3.
În plus, fără a avea încă informații certe, presa germană scrie că viitorul a circa 2.000 de angajați Volkswagen cu contracte de muncă pe perioadă determinată este incert.
Aceste măsuri nepopulare, precum și altele care sunt așteptate în perioada următoare sunt rezultatul scăderii cererii de mașini electrice, dar și a planului de eficientizare impus de CEO-ul Oliver Blume. „Este vorba despre modul în care putem crește veniturile. Verificăm toate costurile, de la cele de dezvoltare, producție, și materiale, până la cele de distribuție. Și ne uităm la noi oportunități de venituri, cum ar fi serviciile de mobilitate sau serviciile financiare”, a declarat Blume.
Din întreg grupul german, marca principală a grupului, Volkswagen, se află în prezent sub cea mai mare presiune. Asta pentru că Oliver Blume își dorește o rentabilitate de 6,5% până în 2026, pornind de la doar 3,6% în prezent. În opinia conducerii grupului, șeful mărcii Volkswagen, Thomas Schaefer, trebuie să găsească soluții de a crește profitul per mașină, de a reduce complexitatea modelelor din gamă și de a regla capacitatea de producție.
Asta în timp ce, conform presei germane, dealerii mărcii Volkswagen raportează un interes în scădere al clienților pentru vehiculele electrice. Această încetinire a pieței, este generată atât de inflația din Europa și de teama clienților de a face investiții majore, cât și de scăderea subvențiilor acordate de unele guverne pentru mașinile electrice. Pe principala piață a mărcii Volkswagen, cea din Germania, de la 1 ianuarie 2023 subvenția pentru mașinile alimentate de la baterii a scăzut de la 6.000 de euro la 3.500 – 4.000 de euro, iar o nouă reducere a bonificațiilor este așteptată la 1 ianuarie 2024. Unde mai pui că mașinile companiilor nu mai beneficiază deloc de subvenții.
O decizie catalogată drept controversată de sindicatele germane este și cea a mărcii Audi, care își dorește să asambleze modelul Q4 e-tron atât la uzina sa din Bruxelles cât și la cea din Zwickau. Cum cererea este scăzută, o astfel de decizie ar putea crea probleme și mai mari pentru angajații de la Zwickau. În plus, Cupra Tavascan, model dezvoltat ca și celelalte menționate pe platforma MEB a grupului german, va fi asamblat din 2024 la Anhui în China. De acolo va fi exportat către mai multe piețe, inclusiv cea din Europa. Aceasta este încă o dovadă că producătorii auto au căutat și vor căuta întotdeauna zonele de producție cu cele mai mici costuri.