Cele două ministere din Guvernul Franței care coordonează acordarea de bonusuri ecologice la achiziția de automobile electrice noi au făcut public planul care va reglementa acordarea acestor subvenții în 2024, susținând astfel strategia anunțată anterior de președintele Macron.
Ministrul Ecologiei din Franța, Christophe Béchu, a anunțat că bonusul ecologic acordat la achiziția mașinilor electrice noi va crește în 2024, însă el a confirmat că acordarea va fi calculată în funcție de materialele folosite la producția automobilului și de amprenta e carbon a fabricii, precum și de emisiile necesare la transportul vehiculelor. Persoanele care vor solicita aceste bonusuri trebuie să îndeplinească anumite condiții de venituri dar vor avea și un scor care se va calcula după toți acești parametri ai autovehiculelor pe care vor să le cumpere.
Din acest motiv, toate mașinile produse în afara Europei și, mai ales, cele produse în China, unde uzinele sunt mari consumatoare de gaze și cărbuni pentru producția de energie, nu se vor putea califica, după estimările făcute de presa franceză.
Una dintre victime va fi Dacia Spring, care nu reușește să puncteze la niciunul dintre criteriile anunțate de ministru.
Colega de guvern Agnes Pannier-Runnacher, Ministrul Tranziției Energetice, care participă la programul de subvenționare, a dat inclusiv nume, în cadrul unei intervenții la televiziunea națională, TF1: Dacia Spring și MG 4 nu se vor califica pentru un astfel de bonus, deoarece sunt mașini poluante, în timpul producției. În același timp, ministrul a spus că suma maximă acordată pentru achiziție va crește de la 5.000 de euro, cât este în prezent, la 7.000 de euro, în 2024, dar numai pentru persoanele cu venituri lunare sub 14.090 de euro.
Pentru Dacia Spring, pierderea subvenției din partea Guvernului Franței va echivala cu pierderea competitivității în fața mașinilor concurente, având în vedere că prețul său de listă este de 20.800 euro în acest moment, un preț pe care un automobil electric produs în Franța, Spania sau Germania îl va avea după aplicarea bonusului de 7.000 de euro. Asta înseamnă că francezii vor putea opta pentru o mașină mai mare, mai sigură și mai bine echipată, dar și cu o baterie mai mare, la același preț.
Nu este exclus ca, odată cu introducerea acestui scoring pentru mașinile electrice din Franța, să crească interesul francezilor pentru mașinile Dacia Spring vândute în România. Astăzi, proprietarii români vând în mod curent mașinile cumpărate cu 10 – 11 mii de euro prin Programul Rabla către cumpărători din Franța, cu prețuri de 12 – 13 mii de euro, singura condiție legală fiind trecerea unui an de la prima înmatriculare.
Dacia a vândut în acest an, în intervalul ianuarie – august, pe piața din Franța, 102.900 de autoturisme noi, dintre care 18.589 de automobile au fost Spring, reprezentând 1,6% din piața auto franceză. Spring este al treilea cel mai vândut automobil electric din Franța, după Tesla Model Y (22.224 unități) și Fiat 500 (21.224 unități). Guvernul Franței a acordat aproape 100 de milioane de euro în 2023, subvenție pentru mașinile Spring cumpărate, fără să punem la socoteală bonusurile acordate pentru casarea unui vehicul mai vechi.