În prima jumătate a anului rușii au înmatriculat 401.566 de automobile noi, în creștere cu 14% față de prima jumătate a lui 2022. Top 5 este dominat de mărci chineze.
Raportul agenției ruse Autostat cu privire la înmatriculările de vehicule din Rusia arată că în primele șase luni din 2023 rușii au cumpărat 401.566 de mașini noi. Dincolo de creșterea cu 14% a înmatriculărilor de mașini noi este interesant de observat care sunt principalele mărci de pe piață.
Astfel, conform Autostat, liderul absolut a rămas în acest an Lada, marcă produsă în uzinele AvtoVaz. Cunoscuta marcă rusească a vândut în perioada ianuarie – iunie a acestui an 134.551 de unități, cel mai căutat vehicul fiind Granta.
Dacă până la debutul războiului dintre Rusia și Ucraina în spatele mărcii rusești se aflau branduri Renault, Volkswagen, Opel, Hyundai, Ford sau Peugeot, în acest an Lada este urmată în clasamentul achizițiilor de multe mărci chinezești.
Pe locul doi se află Chery, care a vândut 47.176 de mașini, în creștere cu 268,3%, iar poziția a treia a podiumului este ocupată de Haval, cu 38.551 de unități, în creștere cu 206,7%.
În clasament urmează pe locul patru Geely (32.681 de unități), în creștere cu 291,9%, iar pe cinci se află Kia, marcă din Coreea de Sud care nu a urmat îndemnul de a părăsi piața rusă (18.482 de unități).
În Top 10 se mai află mărcile chineze Changan (8.761 de unități) și, mai nou, Omoda (13.800 de unități).
Dacă ne uităm și la clasamentul modelelor, dominația chineză se dovedește chiar mai accentuată. Asta pentru că liderul Lada Granta este urmat de Haval Jolion, Chery Tiaggo, Geely Coolray și Omoda C5 – toate aparținând unor mărci chinezești, abia pe locul șase apărând un nou model Lada, Niva Travel.
Preluarea rolului de principal furnizor de mașini pentru piața rusă de China este subliniată și de jurnaliștii ruși de la Kommersant. Conform acestora, în primele cinci luni ale anului China a exportat nu mai puțin de 287.000 de mașini în Rusia, ceea ce plasează piața rusă pe primul loc în clasamentul destinațiilor către care se îndreaptă mașinile exportate de China. Pe locul secund din acest punct de vedere se clasează, poate surprinzător pentru mulți, fostul lider – Mexic (159.000 mașini), iar pe trei Belgia (120.000 de mașini „made in China”).
Trebuie menționat și faptul că, dincolo de vânzările a tot mai multe modele produse în China, Rusia are și o industrie auto dependentă acum de același stat. După plecarea marilor producători auto occidentali din țară, unele uzine fie au fost preluate de entități rusești care importă pentru producție componente din China, fie se află deja în portofoliul unor companii chineze.