În timp ce multe state europene, inclusiv România, se gândesc doar la subvenționarea achiziției de mașini electrice, Germania a trecut la nivelul următor testând soluții pentru a nu supraîncărca, punctual, rețeaua electrică.
Autorități germane, instituții private și cercetători din Germania au simulat situații concrete de supraîncărcare a rețelelor furnizorilor de energie electrică din cauza numărului tot mai mare de mașini electrice. Cum tot mai mulți germani achiziționează mașini care se încarcă la priză, dar și așa-numitele wall-box-uri cu puteri de până la 22 kW pentru a le încărca acasă, furnizorii de energie electrică se tem de depășirea capacității rețelelor proprii, punctual, pe arii mici în care consumul crește brusc la anumite intervale orare.
Martin Konermann, director tehnic al operatorului Netze BW din landul Baden-Württemberg, a început cu ani în urmă un studiu cu privire la eventualele probleme generate e creșterea rapidă a consumului de energie ca urmare a încărcării vehiculelor electrice. Conform publicației germane Automobilwoche, după o discuție cu un manager al grupului Daimer, Konermann a înțeles că are toate motivele să fie îngrijorat pentru integritatea rețelei pe care o coordonează.
„Ce se va întâmpla de fapt cu rețelele de energie când va exista câte o mașină electrică în fața fiecărei case?”, s-a întrebat oficialul Netze BW înainte de a începe să caute date și soluții pentru un astfel de scenariu. În mintea lui Martin Konermann, au început să se învârtă imagini și cifre care arătau că, adăugarea unei stații de încărcare de până la 22 kW în fiecare locuință la un ansamblu format deja din consumatori precum plita electrică, frigiderul, boilerul sau centrala pentru încălzire, ar putea duce la suprasolicitarea rețelei pe anumite străzi și chiar la deconectarea automată a întregului cartier.
Directorul tehnic al operatorului Netze BW nu este singurul care a luat în calcul un astfel de scenariu. Bundesnetzagentur, agenția federală care gestionează rețelele de furnizare a energiei electrice în Germania, a luat și ea în calcul „servicii de referință uneori considerabil mai mari”.
În acest context a solicitat furnizorilor privați să își modernizeze rețelele și să le majoreze capacitatea. Dar, cum acest lucru ar putea fi insuficient, a luat în calcul „ajustarea” furnizării de energie astfel încât să nu fie depășită capacitatea maximă a rețelei din zone punctuale. Mai mult chiar, autoritatea mizează pe faptul că guvernul german va emite anul viitor o lege care să permită operatorilor de rețea să limiteze puterea furnizată.
Martin Konermann consideră însă că scenariile cele mai negre nu vor fi atinse și că o astfel de lege, chiar dacă va fi utilă, nu va trebui utilizată decât în cazuri extreme și foarte rare. El se bazează pe proiectul-pilot derulat de compania sa în landul Baden-Württemberg, acolo unde locuitorii din anumite zone rezidențiale au fost dotați cu mașini electrice și stații de încărcare pentru a studia comportamentul oamenilor și al rețelei. Nu mai puțin de 113 locuințe din opt localități au intrat în acest proiect-pilot, iar vecinii de pe străzi întregi au acceptat să se supună testului.
Rezultatul a arătat că numărul de vehicule care au fost încărcate în același timp a variat foarte mult, procentul din așa-numitele „laboratoare de testare a rețelei” fluctuând între 22% și 88%.
Cum media a fost de 50%, iar semnalul de alarmă privind integritate rețelei electrice se declanșează la o încărcare simultană a peste 80% dintre mașini, momentele problematice au fost foarte puține. Totuși, pentru că au existat, viitoarea legislație care va permite operatorilor să limiteze energia furnizată în zone punctuale, acolo unde se observă depășiri ale capacității instalate, este considerată binevenită.
Ca urmare a proiectului de lege, operatorii vor putea gestiona rețeaua din zone punctuale fie dinamic, fie static. Mai exact, în cazul dinamic, prin sisteme de măsurare continuă a energiei consumate, un sistem automat ar limita progresiv puterea din rețea în zona afectată readucând sistemul în parametri optimi – fie în sus, fie în jos – de câte ori este necesar. Totuși, cum acest mod ar putea fi costisitor pentru că necesită schimbarea aparaturii din diferite locuințe (n.n. – vezi contoarele inteligente) precum și realizarea unui soft dedicat, specialiștii mizează mai degrabă pe gestionarea statică. Asta ar însemna că între anumite ore, în special cele ale serii, când consumul este ridicat, puterea să fie scăzută zilnic. De exemplu, între ora 19.00 sau 20.00 și 323.00 sau 24.00, locuințele din zone punctuale în care se observă depășiri ale consumului estimat ar primi o cantitate limitată de energie care să asigure consumul casnic și chiar încărcarea mașinilor electrice sau hibride, dar la o putere mai mică decât cea a stațiilor de încărcare aflat în posesia locuitorilor.
În acest din urmă caz, încărcarea mașinilor s-ar realiza în timp mai îndelungat, dar nu ar fi periclitată încărcarea rețelei. Rezultatele din „laboratoare de testare a rețelei” au arătat că, fiind puse la încărcat întreaga noapte, mașinile ar recupera timpul „pierdut” când puterea din rețea este limitată în orele următoare, de exemplu între 0.00 și 6.00 dimineața. Diferențele maxime ale timpului de încărcare observate în timpul studiului au fost de circa o oră.
Cum Germania se confruntă în prezent și cu o criză a gazelor, ceea ce duce la o utilizare intensivă a energiei electrice, statul federal are în plan grăbirea intrării în vigoare a legii care permite operatorilor limitarea puterii din rețelele de furnizare a energiei electrice.