Astăzi, Euro NCAP anunță lansarea celei de-a doua serii de teste Highway Assist după cea începută încă în 2018. Această serie include zece mașini care oferă sisteme de tip Highway Assist: Audi Q8, BMW Seria 3, Ford Kuga, Mercedes Benz GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat și Volvo V60.
Din ce în ce mai mult, producătorii de automobile se apropie de un viitor autonom. De aceea, Euro NCAP, organismul european care măsoară siguranța vehiculelor a stabilit un sistem de evaluare și notare și pentru aceste sisteme. Un exemplu de sistem testat este Highway Assist, o tehnologie concepută pentru a face condusul pe autostradă mai sigur prin reducerea oboselii şoferului și încurajarea conducerii în condiții de siguranță.
Highway Assist ajută conducătorul auto să mențină o viteză constantă, să păstreze o distanță de siguranță față de mașina premergătoare și să păstreze vehiculul în centrul benzii prin combinarea inteligentă a Adaptive Cruise Control (ACC) cu Lane Centering (LC). Cu toate acestea, conducătorul auto trebuie să fie întotdeauna responsabil și angajat la volan, iar sistemul de asistenţă este găsit pe maşini pentru a face exact acest lucru – a asista! Ele nu sunt fără cusur și nu ar trebui să conducă sau să aibă control deplin asupra maşinii, încă nu.
Noile protocoale de evaluare ale Euro NCAP se concentrează pe două domenii principale: Competența de asistență – un echilibru între competențele tehnice ale sistemului (Vehicle Assistance) și măsura în care menține alerta pentru şofer și este angajat (Driver Engagement) – și Safety Backup, plasa de siguranță a mașinii în situații critice. Un sistem unic de clasificare – similar cu ratingul de siguranță de cinci stele – va ajuta consumatorii să înțeleagă concluziile testelor și să compare performanța sistemelor de asistenţă la cel mai înalt nivel.
Fiecare mașină se încadrează în 4 categorii: Entry, Moderate, Good sau Very Good.
Trei autoturisme din segmentul premium – Mercedes-Benz GLE, BMW Seria 3 și Audi Q8 – sunt clasificate cu “Foarte bine”. Modele de volum precum Renault Clio și Peugeot 2008 s-au ales cu cel mai mic rating. În lipsa sofisticării sistemelor mai avansate testate, acestea oferă un nivel relativ modest de asistență, asigurându-se că șoferul nu este deconectat de la sarcina de conducere.
Rolul de pionierat al Tesla în tehnologia de conducere autonomă se reflectă în scorurile sale de top pentru Vehicle Assistance şi Safety Backup. Cu toate acestea, sistemul său botezat “Autopilot” face puțin pentru a menține șoferul angajat. Strategia sa distinctă de direcție dă impresia că fie mașina conduce singură, fie șoferul are control deplin, iar sistemul este mai mult autoritar decât cooperant cu cel din spatele volanului. Din punct de vedere al calității, mașina este rău decăzută de performanțele sale în Driver Engagement și s-a ales cu un scor Moderate. De cealaltă parte, să nu uităm că Tesla oferă actualizări OTA și poate introduce rapid îmbunătățiri ale performanței, așa cum s-au dovedit a fi în ultimii ani.
Volkswagen Passat, Nissan Juke și Volvo V60 au fost, de asemenea, clasificate Moderate. În cele din urmă, modelul Kuga realizează o clasificare bună, demonstrând că sistemele bine echilibrate și avansate sunt, de asemenea, disponibile și pe vehiculele de volum de clasă medie.