Decizia de eliminare a subvențiilor pentru achiziția de automobile electrice produse în China, din cauza emisiilor de CO2 ale uzinelor, a generat numeroase reacții în presa franceză, care este îngrijorată de perspectiva dispariției celei mai ieftine mașini electrice de pe piață, Dacia Spring, fabricată și ea în China.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider Dacia Spring și-ar putea pierde avantajul major pe care îl are în fața concurenței pe segmentul de mașini electrice, prin prețul său, din cauza deciziei președintelui Macron de eliminare a subvenției pentru mașini care sunt fabricate în China. Chiar dacă decizia nu țintește explicit această țară, motivația acesteia – emisiile ridicate de CO2 ale uzinelor – afectează direct producătorii chinezi, care folosesc energie electrică produsă din cărbune, spre deosebire de producătorii francezi care și-au modernizat fabricile.
Speriați că Spring, cel mai accesibil automobil electric de pe piața auto din Franța, ar putea deveni inaccesibil, jurnaliștii francezi au început să verifice dacă Renault are de gând să ia măsuri. Răspunsurile de până acum ale reprezentanților companiei sunt contradictorii. Lionel Jaillet, director de Performanță Produs al Dacia, a declarat pentru L’Express că „dacă contextul se schimbă, vom încerca să găsim răspunsurile adecvate”.
Publicația susține că Dacia ar putea să mute Spring în Maroc sau chiar în România. Alternativa ar putea fi însă lansarea unui automobil Renault care să preia clienții Spring. Directorul general Luca de Meo a declarat de altfel că este decis să lanseze un automobil electric mai ieftin de 25.000 de euro, ceea ce ar putea echivala cu sfârșitul lui Spring. Pe de altă parte, Jean-Dominique Senard, președintele Renault, a declarat că nu este îngrijorat de această schimbare legislativă, efectul asupra lui Spring fiind „secundar”. „Este marginal acest lucru, prin raport cu ceea ce am făcut cu Megne E-Tech, Alpine electric, cele 700.000 de automobile electrice pe care le-am produs”, a spus Senard într-un interviu pentru Radio France, admițând că decizia președintelui Franței este una bună.
Ce este cert este faptul că Dacia Spring e în acest moment cea mai vândută mașină electrică a grupului Renault, având în primele trei luni ale anului un volum de 14.300 unități, aproape cât Megane și ZOE la un loc, modelul generând grupului venituri de peste 300 de milioane de euro doar în primul trimestru al anului. Vedeta electrică a grupului, compacta Megane E-Tech, a livrat în aceeași perioadă numai 11.000 de unități clienților de pe piețele pe care este prezentă, iar ZOE, primul autoturism electric al mărcii Renult, și-a înjumătățit vânzările, la 5.400 de unități, față de 11.200 câte înregistra în urmă cu un an. Nu în ultimul rând, Twingo ZE este cea mai puțin vândută electrică dintre modelele mărcii, cu doar 4.200 de unități.
O mutare a producției Dacia Spring în Maroc, unde sunt cele mai mari șanse teoretice să se întâmple, ar putea fi făcută doar odată cu lansarea unei noi generații, deoarece actualul model este produs în China cu componente și furnizori chinezi, situație care ar fi dificil spre imposibil de schimbat. Șefii Dacia au explicat în mai multe rânduri că Spring „beneficiază de un ecosistem în China”, care a fost creat în jurul său chiar de compania chineză care produce mașina, Dongfeng.
Pe de altă parte, la sfârșitul anului trecut, Renault a făcut deja primii pași pentru a trece la producția de automobile electrice în Maroc.
În luna septembrie, un automobil Mobilize Duo, electric, a fost produs în premieră, iar uzina se pregătește pentru a trece la producția de serie a acestui model începând din acest an. Proiectul Mobilize din Maroc prevede înființare unei linii electrice pentru 17.000 de vehicule pe an, în această fază. Autoritățile din Maroc au inițiat mai multe proiecte legislative pentru a stimula producția de vehicule electrice și de baterii, având în vedere că țara dispune de rezerve importante de cobalt, printre altele. Analiștii estimează că Maroc ar putea deveni un hub electric pentru constructorii din Europa. De altfel, și Stellantis, care și-a construit propria uzină în Tanger, a început deja să producă vehicule electrice în această țară, pentru piața din Europa. În prezent, Dacia produce în Maroc, într-o uzină care aparține grupului Renault, modelele Sandero și Logan, alături de modelul Renault Express, dezvoltat din fostul Dacia Dokker. De anul viitor, în această uzină va fi produs și Jogger.