Proiectul Trinity, automobilul gândit de Volkswagen ca un model-cheie pentru următoarea generație de mașini conectate și autonome, a fost din nou amânat, pentru deceniul următor. Șeful grupului VW, Oliver Blume, a restructurat din temelii programul de alocare a modelelor și soluția aleasă permite o profitabilitate mai bună a companiei.
Volkswagen își planificase, în era Herbert Diess, să dezvolte și să lanseze un model avantgardist, care să introducă în producția de serie cele mai avansate tehnologii de conducere autonomă, de conectare și de siguranță, pe scurt ceea ce este denumit în acest moment „software sefined vehicle”. Proiectul numit Trinity urma să fie dezvoltat împreună cu modele similare de la celalte mărci importante ale grupului, Porsche și Audi, iar termenul inițial de lansare era 2026.
Blocajele în programele de dezvoltare a software-ului necesar, în special din cauza Cariad, divizia de IT, au determinat nu doar demisia lui Herbert Diess, în 2022, și a lui Markus Duesmann, de la Audi, în 2023, ci și o amânare a proiectului cu 2 – 3 ani. Asta a fost într-o primă fază, pentru că acum informațiile publicate de Handelsblatt, un cotidian german cu acces frecvent la date din interiorul VW Group, arată că momentul lansării s-a mutat pentru 2032. Teoretic, amânarea are din nou legătură cu dezvoltarea noilor sisteme de operare care să stea la baza bunei funcționări a mașinii. Practic, lucrurile au o motivație mult mai pragmatică.
În contextul scăderii cererii de automobile electrice și pe fondul creșterii mari a costurilor de producție, nevoia grupului VW de reducere a cheltuielilor a devenit majoră.
Planul de restructurare propus și demarat de echipa lui Oliver Blume, inclusiv sau mai ales la marca VW, acolo unde marja operațională a scăzut dramatic, a luat în calcul, odată cu realocarea pe termen lung a modelelor în dezvoltare și producție și nevoia de eficientizare a actualelor platforme, MEB+ și PPE, respectiv SSP, pentru mașinile premium. Investițiile făcute în acestea în ultimii doi ani vor fi mult mai bine amortizate cu o astfel de amânare a unui model care, deocamdată, nu mai are un suport atât de mare în piața auto reală, care pune accent mai mult pe hibride și pe PHEV, decât pe electrice.
Conform Handelsblatt, noul plan de modele începe cu prima generație Audi A4 complet electric, care ar urma să fie dezvoltat pe noua platformă SSP, cu lansare în 2028. Imediat după acesta, va fi lansată o viitoare generație electrică a modelului VW Golf, care va sosi cel mai târziu în 2029. Acesta va folosi de asemenea noua platformă SSP. Ulterior, o nouă generație a modelului ID.4, bazat pe aceeași platformă, ar trebui să fie prezentată abia în 2030, în loc de 2028 cât era prevăzut inițial.
Un al treilea model electric, un succesor al lui Tiguan, dar cu propulsie complet electrică, cunoscut sub numele T-Sport, care avea ca dată de lansare 2029, a fost amânat pentru 2031.
În tot acest timp, noile parteneriate cu Xpeng și Rivian vor începe să lucreze la cele două dezvoltări, una pentru piața din China, cealaltă pentru piețele occidentale, a viitoarei platforme bazate pe software, având ca termen țintă 2032.
În acest fel, toate cheltuielile bugetate anterior pentru dezvoltarea tuturor modelelor bazate pe Trinity vor fi amânate și defalcate, astfel încât compania să poată reduce cheltuielile așa cum s-a angajat Oliver Blume. El a anunțat deja că a redus puternic, cu 25%, capacitățile de producție din uzinele germane, prin reducerea schimburilor de noapte.