Sindicatele Toyota și managementul companiei discută despre propunerea apărută în Japonia de introducere a săptămânii de patru zile de lucru. Tema de discuție este una profundă, într-o țară în care orele suplimentare și munca istovitoare a angajaților sunt subiecte la ordinea zilei.
„O regândire radicală a vieții de birou” este explicația pentru subiectul săptămânii de lucru de patru zile, pe care Toyota îl ia în calcul în discuțiile cu sindicatele. Scopul teoretic este simplificarea sarcinilor de lucru zilnice, într-o perioadă în care este căutat un sistem de funcționare mai agil și mai modern.
Discuțiile au început după ce noul CEO al Toyota, Koji Sato, a cerut regândirea sistemului de lucru în companie. Cerința a venit după ce Toyota a obținut rezultate record de vânzări și de producție, la finalul anului fiscal încheiat pe 31 martie. Noul șef al constructorului nipon de automobile a constatat că mulți dintre angajați au încheiat anul fiscal epuizați, suprasolicitați, la fel și furnizorii și angajații acestora.
Situația la care s-a ajuns a fost comparată cu oprirea de urgență a benzii de lucru atunci când este constatată o problemă pe linia de asamblare. Koji Sato a spus că trebuie să reducă încărcările pe angajați, iar unele activități trebuie reanalizate.
Printre soluțiile discutate se numără și săptămâna de patru zile, care ar putea permite angajaților să se recupereze la finalul celor patru zile intense în care muncesc ca până acum. Scopul principal este dezvoltarea de sisteme și mecanisme pentru îmbunătățirea mediului de muncă, astfel încât toți angajații să simtă că pot crește.
Schimbările preconizate ar trebui implementate în următorii 10 ani, dar săptămâna de patru zile s-ar putea implementa mai devreme, mai ales că subiectul este discutat din ce în ce mai des în industria auto.
Ținta despre care se vorbește este finalul acestui an, însă modul în care s-ar putea aplica, deocamdată, nu este neapărat printr-o prezență la fabrică de luni până joi, ci prin recuperarea celei de-a treia zi liberă în cadrul programării pe termen lung. Concret, cele 40 de ore legale în acest moment, ar urma să fie distribuite pe parcursul a patru zile săptămânal, adică în loc de 8 ore pe zi, angajații ar munci 10 ore pe zi și ar beneficia de o zi liberă suplimentară.
Toyota are deja implementat un sistem de lucru flexibil, care le permite angajaților să-și programeze orele de lucru zilnice, dar el se aplică în general angajaților din birouri. Există un minim de două ore de lucru pe care angajații nu-l pot ocoli, dar noul sistem ar putea elimina aceste ore.
Toyota a atras atenția în acest an, la finalul unui an fiscal de execepție, prin anunțul potrivit căruia va împărți profiturile cu angajații și furnizorii care au pus umărul la acest rezultat. De asemenea, dealerii companii au fost anunțați că vor primi bonusuri pentru rezultatele de vânzări excepționale din ultimul an.