Vârsta medie a vehiculelor a atins sau depăşit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenţi (48%) conduc maşini mai vechi de un deceniu, arată un studiu realizat de o rețea de benzinăii în şase ţări din Europa Centrală şi de Est. Potrivit studiului, şoferii subestimează vârsta reală a maşinilor şi amână înlocuirea vehiculelor.
Un studiu recent realizat în şase ţări din Europa Centrală şi de Est arată că vârsta medie a vehiculelor a atins sau depăşit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenţi (48%) conduc maşini mai vechi de un deceniu. Cu toate acestea, majoritatea şoferilor nu consideră că vehiculele lor sunt „vechi”: 44% spun că maşina lor nu mai e nouă, dar nici veche.
Studiul — care se bazează pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate ai benzinăriilor din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia şi Slovenia — a analizat obiceiurile legate de întreţinerea maşinilor şi atitudinea faţă de carburanţii premium.
Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia şi 16,2 ani în Cehia.
Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate ţările, ceea ce sugerează că mulţi şoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a maşinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenţi cred că vehiculul lor este vechi — deşi aproape jumătate dintre ei (47%) conduc maşini mai vechi de 10 ani.
Studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre şoferii din regiune nu intenţionează să îşi schimbe maşina în următorii cinci ani — indiferent de vârsta acesteia.
”În mod îngrijorător, unul din zece respondenţi (10%) a declarat că în prezent nu îşi permite nici măcar o reparaţie minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară şi amânarea întreţinerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranţa rutieră. În acest context, devin tot mai importante soluţiile accesibile, de zi cu zi, care pot prelungi durata de viaţă a vehiculului — cum ar fi utilizarea carburanţilor premium. În regiune, 64% dintre şoferi folosesc carburanţi premium cel puţin o dată, iar 30% dintre aceştia aleg un astfel de carburant de cel puţin patru ori din zece alimentări”, menţionează studiul.
Majoritatea respondenţilor cred în beneficiile carburanţilor premium: 60% sunt de acord că aceştia îmbunătăţesc performanţa motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viaţă a acestuia.
58% dintre şoferii români evaluează că fac tot ce consideră că ar ajuta pentru mentenanţa maşinii, cu 18 puncte procentuale mai mult decât media respondenţilor. În plus, jumătate dintre respondenţii români aleg carburant premium pentru cel puţin patru din zece alimentări. Doar 13% nu folosesc deloc carburanţi premium, semnificativ mai puţini decât media regiunii (27%). Această abordare arată că românii sunt responsabili şi atenţi la măsurile pe care le pot lua pentru a asigura îngrijirea maşinii, în contextul în care pentru ei este important ca maşina să fie de încredere şi funcţională o perioadă îndelungată, fără probleme mecanice majore, să poată fi folosită în siguranţă şi să menţină costurile de întreţinere reduse.