Stellantis NV, a patra cea mai mare companie auto din lume, și-a revizuit țintele financiare pentru 2024, justificând decizia prin „deteriorarea dinamicii din sectorul auto global”, dar și prin „corectarea problemelor de performanță din America de Nord”.
Stellantis se vede nevoită să-și actualizeze obiectivele financiare din acest an, în special pe cele privind marja operațională și fluxul de numerar liber. Stellantis spune că a accelerat „normalizarea nivelurilor stocurilor din SUA”, o problemă care a creat numeroase discuții interne. Managementul din regiunea nord-americană va trebuie să coboare stocurile sub 330.000 de vehicule în rețeaua de dealeri până la finalul acestui an, o țintă devansată față de ținta inițială, trimestrul 1 din 2025. Unul dintre efecte va fi o reducere vânzărilor pe piața americană de peste 200.000 de vehicule, dublu față de estimările inițiale, raportat la rezultatele din 2023. Vor fi aplicate reduceri de preț la mașinile produse în 2024 și în anii anteriori, pentru reducerea stocurilor, vor fi luate măsuri de creștere a productivității, care vor consta „în ajustări de cost și de capacitate”, o formulare care ar putea trăda inclusiv intenția reducerii de personal.
Din punct de vedere al contextului din industria auto, Stellantis spune că se înregistrează „deteriorare a contextului auto global”, care „este marcată de o previziune a pieței pentru 2024 în scădere față de începutul anului, deși concurența s-a intensificat din cauza creșterii ofertei și a concurenței chineze”. Reamintim că Stellantis a contribuit la creșterea ofertei și concurenței chineze prin asocierea cu Leapmotor și preluarea exporturilor pe piețele internaționale a acestei mărci din China.
Revizuirea perspectivelor financiare cuprinde marja operațională curentă, care a fost estimată între 5,5% și 7,0% pentru anul fiscal 2024, o scădere substanțială față de previziunile anterioare, care vorbeau despre o marjă operațională curentă „de două cifre”.
Compania spune că aproximativ două treimi din reducerea marjei este atribuită „acțiunilor corective din America de Nord”. Cealaltă treime este atribuită în special vânzărilor mai mici decât cele așteptate din a doua jumătate a anului, „în majoritatea regiunilor”.
Fluxul de numerar liber industrial intră în teritoriul negativ, fiind estimat între -5 miliarde euro și -10 miliarde euro, comparativ cu fluxul de numerar liber industrial „pozitiv” vizat anterior. Acest lucru reflectă în principal perspectiva unei marje operaționale curente semnificativ mai scăzute, precum și impactul capitalului de lucru crescut în a doua jumătate a anului 2024.
Stellantis consideră că acțiunile de redresare implementate vor permite performanțe operaționale și financiare mai puternice în 2025 și ulterior.
Stellantis a fost în 2023 una dintre cele mai profitabile companii auto din lume, cu 24,3 miliarde euro profit operațional, respectiv o marjă de 12,8%. Veniturile companiei, de 190 miliarde euro, au plasat-o pe poziția a treia în lume, după Toyota și VW, iar vânzările de 6,2 milioane de vehicule au clasat compania pe locul 4, fiind depășită la mică distanță și de General Motors.