Emil Boc, preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, a anunțat că programul de finanțare a casării vehiculelor vechi, botezat „Rabla 2”, va începe în luna iulie.
Primar al orașului Cluj-Napoca și preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România, Emil Boc a anunțat că, în urma unei discuții cu ministrul Mediului, poate confirma că programul „Rabla 2”, cel prin care statul și primăriile vor susține casarea mașinilor mai vechi de 15 ani, va începe pe 1 iulie.
„Am discutat cu ministrul Mediului ca de la 1 iulie să intre în vigoare programul «Rabla 2» (…). Suceava are deja un proiect pilot. Sfântu Gheorghe, de asemenea, îl derulează. În ce constă? Maşinile mai vechi de 15 ani să poată fi predate administraţiilor locale (…), vor primi pentru acea maşină mai veche de 15 ani 3.000 de lei. 1.500 de lei pune primăria, 1.500 de lei pune Ministerul Mediului prin Agenţia Fondului pentru Mediu. Prin acest program mai luăm o grămadă de rable de pe domeniul public al oraşelor noastre şi facem loc maşinilor noi, nepoluante, verzi”, a declarat Emil Boc după Comitetul Director al Asociaţiei Municipiilor din România.
Începând din toamna anului trecut, ministrul Mediului, Barna Tanczos, a declarat de mai multe ori că statul român ar trebui să susţină financiar predarea pentru casare a maşinilor mai vechi de 15 ani, iar beneficiarii să se angajeze că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula autovehicule la fel de vechi şi că vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini noi mai puţin poluante.
„În PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, n.r.), România s-a angajat să reducă numărul maşinilor mai bătrâne de 15 ani. Până când nu vom avea un guvern care să-şi asume această decizie ar fi prematur, în calitate de ministru interimar, să dau eu soluţia. Propunerea mea este aceeaşi pe care am spus-o de mai multe ori. Statul să vină să susţină predarea acestor maşini mai vechi de 15 ani cu o anumită sumă de bani. În paralel, să facem posibilă majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, declara în noiembrie 2021 Barna Tanczos.
Ideea ministrului nu este deloc o noutate pentru cei care cunosc programul inițiat de primăria din Sfântu Gheorghe în primăvara anului trecut. Botezat „Dăm valoare rablei tale”, acesta a devenit funcțional în luna aprilie a anului 2021 și, în doar șase luni a generat depunerea a 400 de cereri de casare venite de la locuitori ai orașului.
Prin acest program, primăria din Sfântu Gheorghe oferă 3.000 de lei în schimbul autovehiculelor predate la fier vechi, cu condiţia ca proprietarii să se angajeze că în următorii trei ani nu vor achiziţiona un autoturism mai vechi de cinci ani.
De altfel, în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Fondului pentru mediu şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) se menționează că, în afara programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, AFM are 50 de milioane de lei destinate lansării unui program de susținere financiară a UAT-urilor în vederea acordării unor sume posesorilor de autovehicule vechi, care doresc casarea acestora. Conform AFM, acest program va contribui la atingerea țintelor cuprinse în PNRR.