Rezultatele financiare ale Tesla pentru primul trimestru din 2023 arată o scădere pe mai multe planuri a performanțelor financiare, în pofida creșterii vânzărilor. Profitul brut și veniturile operaționale sunt cele care au avut de suferit de pe urma reducerii prețurilor, având niveluri sub estimările anterioare.
Tesla a obținut venituri operaționale de 2,6 miliarde dolari, în primul trimestru al acestui an, potrivit datelor publicate de companie, în timp ce cheltuielile operaționale s-au redus cu numai un procent. Situația vine ca urmare a campaniei agresive de reducere a prețurile pe toate piețele globale ale mărcii. Veniturile totale au fost compensate de veniturile din producția și stocarea de enrgie (1,5 miliarde dolari, creștere de 148%), astfel că veniturile din afacerile cu mașini s-au ridicat la 19,9 miliarde dolari, cu 18% mai mari decât în trimestrul 1 din 2022, dar în scădere față de cele din trimestrul 4 al anului 2022, iar veniturile totale au crescut cu 24%, la 23,3 miliard dolari. O scădere care îngrijorează de asemenea piața este cea a marjei operaționale, care a pierdut 7,8 puncte procentuale, ajungând la 11,4%, față de 19,2% în urmă cu un an și 16% în ultimul trimestru al anului trecut. De asemenea, marja EBIDTA a scăzut cu 8,5 puncte, la 18,3%, de la 26,8% în umră cu cun an și 22,2% la finalul lui 2022. Profitul net al Tesla a scăzut și el cu 24%, la 2,5 miliarde dolari, un minus de circa 800 milioane de dolari față de perioada similară din 2022. Nu în ultimul rând, fluxul de numerar net generat de activitățile operaționale a scăzut cu 37%, la 2,5 miliarde dolari, față de 4 miliarde dolari în ianuarie – martie 2023.
Explicațiile scăderii profitabilității oferite de companie sunt legate de prețurile materiilor prime, logistică și costuri cu garanția, precum și de creșterea producției de baterii 4680. Tesla anunțase anterior o creștere a vânzărilor pentru Model 3 și Model Y, în paralel cu o scădere pentru Model S și Model X. Compania a atins un nou record trimestrial, cu 422.875 vehicule vândute, cu 36% mai multe decât în urmă cu un an. Primele calcule pe baza cifrelor anunțate arată că veniturile Tesla pe vehicul au scăzut cu aproape 10.000 de dolari, la 44.600 dolari, de la aproximativ 54.400 dolari în urmă cu un an, iar profitul brut pe vehicul vândut a scăzut la aproximativ 8.600 dolari, de la 15.700 dolari în primul trimestru din 2022, acesta fiind principalul efect al reducerilor de prețuri impuse de strategia lui Elon Musk. Din aceste motive, scăderea înregistrată de acțiunile Tesla în intervalul after-hours, după anunțarea rezultatelor, a fost considerată firească de analiști, toată lumea fiind de părere că aceste rezultate au fost pur și simplu surprinzătoare.