La doar câteva zile după ce grupul Hyundai Kia a publicat pe site numele furnizorilor de baterii, decizia este adoptată și de Mercedes-Benz și BMW. Măsura vine ca urmare a unei ședințe cu oficiali coreeni îngrijorați de răspândirea zvonurilor legate de siguranța mașinilor electrice.
Astăzi a avut loc în Coreea de Sud o reuniune între autoritățile coreene și producătorii de automobile în cadrul căreia aceștia din urmă au fost sfătuiți să dezvăluie în mod voluntar numele furnizorilor de baterii.
Producătorii care vând automobile în Coreea de Sud iau aceste măsuri pentru a răspunde temerilor tot mai mari ale populației cu privire la siguranța vehiculelor electrice, după ce un vehicul electric Mercedes-Benz, neaflat la încărcat, a luat foc în parcarea subterană a unui complex de apartamente din Incheon la începutul acestei luni.
Incidentul a creat pagube însemnate distrugând mai multe mașini aflate în apropiere și a dus la evacuarea a 200 de familii. Ca urmare, pe lângă zvonuri neconfirmate și multe controverse, au apărut apeluri naționale pentru impunerea unor măsuri guvernamentale mai stricte cu privire la vehiculele electrice.
Dezvăluirea completă a producătorilor de baterii pentru vehicule electrice este o măsură rară luată de companiile auto, aceste informații find prezentate doar la cerere în baza unor contracte de confidențialitate.
În cazul concret din Coreea de Sud, departe de a fi primul de acest fel, Mercedes-Benz nu a precizat compania care i-a furnizat bateria mașinii implicată în incendiu, însă presa locală a identificat-o ca fiind Farasis Energy din China.
Ministerul coreean al transporturilor a solicitat companiei Mercedes-Benz să efectueze o inspecție specială a vehiculului în cauză, notează surse citate de Bloomberg. Ca urmare, producătorul auto va oferi, începând cu 14 august, inspecții gratuite pentru toate modelele sale electrice vândute în Coreea.
Separat, compania a anunțat că intenționează să doneze aproximativ 4,5 miliarde de woni (3,3 milioane de dolari) pentru a ajuta rezidenții afectați de explozie, chiar dacă ancheta privind incendiul este încă în desfășurare.
Compania chineză Farasis se află pe locul 15 în topul producătorilor globali de baterii, potrivit unor estimări Bloomberg care au luat în calcul capacitatea de producție în perioada 2023 – 2025.
Producătorul a început să furnizeze baterii pentru Mercedes în 2018 ca parte a unui contract pe opt ani. Deocamdată, oficialii Farasis nu au făcut comentarii pe această temă.
„Este dificil să spunem în acest moment dacă bateriile Farasis sunt problema, dar există un sentiment general că riscul este mai mare în cazul producătorilor mici de baterii decât în cazul celor mari precum CATL sau LG”, a declarat Yoon Joonwon, manager de fonduri la DS Asset Management din Seul.
Conform acestuia, biroul pentru coordonarea politicilor guvernamentale din Coreea va prezenta în septembrie măsuri cuprinzătoare pentru diminuarea riscurilor implicate de bateriile vehiculelor electrice. Acestea vor fi făcute publice doar după ce oficialii guvernamentali vor discuta cu ministerele de resort și cu experții din industrie.
Deși incendiile declanșate la mașini electrice sunt mult mai rare decât la cele cu motoare termice, experții în domeniu consideră că acestea ard diferit și sunt mai greu de stins deoarece bateriile au tendința de a se reaprinde.
Conform Reuters, într-un raport publicat în februarie, Seoul Metropolitan Fire & Disaster Headquarters a menționat că între 2013 și 2022 în parcările subterane din Coreea de Sud au avut loc 1.399 de incendii, 44% dintre acestea fiind atribuite unor vehicule cu diferite tipuri de propulsie. Același departament a notat că „sursele electrice” au fost responsabile pentru 53% dintre incendii. Prin urmare, 53% din 44% din 1.399. O exprimarea cel puțin ambiguă. Dincolo de procentul de incendii provocat de mașini electrice din total care poate fi descoperit doar după calcule ample, noțiunea de „surse electrice” poate ascunde și probleme cauzate de bateria de 12 V sau de circuitele unor mașini termice.
Moon Hak-Hoon, profesor de inginerie auto la Universitatea Osan, a declarat că simpla solicitare ca producătorii de mașini să furnizeze marca bateriei nu ar preveni incendiile. Mai utilă ar fi certificarea pericolelor de incendiu generate de fiecare marcă sau tip de baterii, consideră acesta.
În opinia profesorului, care a realizat anterior și un raport cu privire la modul de răspuns la incendiile provocate de mașini electrice, această informație ar oferi cumpărătorilor mai multe opțiuni pentru a decide ce cumpără. Moon Hak-Hoon a remarcat și că, în prezent, nu există date clare cu privire la tipurile sau mărcile de baterii pentru vehicule electrice care sunt mai predispuse la incendii.