PEUGEOT dezvăluie prototipul Hypercar-ului 9X8, modelul de nouă generație al mărcii conceput pentru curse, ce va debuta în 2022 la Campionatul Mondial de Anduranță FIA (WEC). Hiper-eficient, propulsat de un motor hibrid și echipat cu transmisie integrală, PEUGEOT 9X8 se înscrie în strategia de Neo-Performanța dezvoltată de PEUGEOT, orientată către vehicule de serie și de curse eco, pentru o performanță responsabilă.
Cu linii fluide, fără eleronul spate și cu o puternică identitate de marcă, PEUGEOT 9X8 este fructul colaborării dintre inginerii de la PEUGEOT SPORT și PEUGEOT Design și anunță o nouă eră a curselor motorsport. 9×8 propune soluții tehnice inedite și o alură de felină, semne distinctive ale mărcii PEUGEOT.
PEUGEOT 9X8 – cel mai nou vehicul de anduranță propus de marca LEULUI – este succesorul direct al modelelor PEUGEOT 905 și PEUGEOT 908, câștigătoare ale Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 1992 și 1993 și, respectiv, în 2009. Noul prototip este pregătit să continue tradiția mărcii PEUGEOT de a participa la cursele motorsport cu modele extrem de competitive, ce adoptă o identitate de marcă puternică, ușor de recunoscut încă de la prima vedere.
Cu 9X8, PEUGEOT pune în aplicare un veritabil proiect de marcă dezvoltat în jurul conceptului de Neo-Performanță, care asociază excelența stilistică, eficiența și savoir-faire-ul tehnologic, ce pot fi transferate către mașinile de serie.
Colaborarea fără precedent în lumea motorsportului dintre departamentul de design și inginerii de la Peugeot și PEUGEOT Sport a fost decisivă în explorarea de noi soluții aerodinamice și stilistice, cu scopul de a dezvolta o gamă de produse absolut originală.
Formele și caracteristicile aerodinamice adoptate de PEUGEOT 9X8 sunt rodul contribuției aduse de inginerii de dezvoltare, coordonați de directorul tehnic PEUGEOT Sport, Olivier JANSONNIE și de echipa de design condusă de Matthias HOSSANN, directorul de design al mărcii PEUGEOT.
Abordarea acestora a fost dictată de noua clasă dedicată hypercar-urilor numită LMH (Le Mans Hypercar), ce va înlocui actuala clasă regină LMP1. Oferind mai multă flexibilitate în tratarea suprafețelor aerodinamice, noul regulament tehnic promovează o gândire radical nouă, ce favorizează dezvoltarea de mașini inovatoare, la care echipele de design să aducă o contribuție și mai mare. Inginerii și designerii mărcii PEUGEOT au profitat de această ocazie pentru a inventa noi procese de concepție și a sparge codurile bine stabilite, cu scopul de a dezvolta un Hypercar revoluționar.
Noul Hypercar al mărcii PEUGEOT se numește PEUGEOT 9X8. Inițiala “9” caracterizează vehiculele de curse ale Mărcii, precum PEUGEOT 905 (1990-1993) și 908 (2007-2011), două modele emblematice ale constructorului auto.
“X” se referă la tehnologia cu tracțiune integrală și motorizarea hibridă ce echipează noul PEUGEOT Hypercar și reflectă strategia de electrificare a Mărcii în lumea motorsportului.
“8” este cifra folosită pentru toate modelele actuale ale mărcii PEUGEOT: 208 și 2008, 308, 3008, 5008 și, bineînțeles 508, care a devenit primul model ce poartă sigla PSE (Peugeot Sport Engineered).
Două modele PEUGEOT 9X8 vor concura la Campionatul Mondial de Anduranță FIA în 2022.
Design și execuție fără precedent
“Modelul 9X8 este un PEUGEOT, de aceea schița originală care a ghidat proiectul nostru reprezenta o felină pregătită de atac,” explică Matthias HOSSANN, directorul de design PEUGEOT. Această atitudine se traduce printr-o cabină ușor înclinată în față. Liniile generale propuse de PEUGEOT 9X8 reiau codurile estetice ale mărcii, cu forme fine și elegante, ce inspiră emoție și dinamism.”
Viitorii piloți ai mașinii au fost surprinși, dar și încântați de rezultatul obținut de echipa de design
“Este prima mașină de curse ce oferă un nivel de design atât de ridicat,” a afirmat Kevin MAGNUSSEN.
Americanul Gustavo MENEZES adaugă: “Cu 9×8, PEUGEOT deschide un nou capitol în lumea motorsportului. Marca LEULUI participă la scrierea viitorului acestui sport!”
Peugeot 9×8 adoptă în partea din față și din spate semnătura luminoasă cu forma celor trei gheare, ce se înscrie perfect în noul stil al mărcii Peugeot. Noua emblemă a mărcii ce înfățișează cu cap de leu decorează partea frontală și aripile mașinii. Nuanța Selenium Grey ce contrastează cu inserțiile de culoare Kryptonite (un verde-galben acid) îmbracă caroseria, dar și interiorul cockpit-ului, evocând noua schemă de culoare aleasă pentru gama PEUGEOT SPORT ENGINEERED, introdusă de Peugeot 508 și 508 SW.
Designerii au acordat o atenție deosebită interiorului Noului 9X8. “Ne-am propus să avem o abordare specială pentru cockpit, subliniază Matthias HOSSANN. Până în prezent, acest element reprezenta un aspect pur funcțional și general al mașinilor de curse, fără o identitate de marcă. Asocierea dintre schema de culori specifică gamei PSE și i-Cockpit-ul PEUGEOT, semnătura interioară a Mărcii, va permite spectatorilor să identifice imediat un model PEUGEOT la difuzarea imaginilor surprinse de camerelor de bord.”
La exterior, jantele sculptate contribuie la liniile echilibrate ale flancurilor pure, puternic structurate. Grilele de aerisire de pe aripi dezvăluie partea superioară a anvelopelor. Oglinzile retrovizoare perfect integrate contribuie la impresia ca niciun obstacol nu pare să se opună fluxului de aer.
“Apreciez proiectele inovatoare, de calitate pe care echipele PEUGEOT Design și PEUGEOT Sport le pun în practică, dar trebuie să recunosc că au reușit să mă impresioneze cu Peugeot 9X8. Este pur și simplu magnific,” a afirmat Linda JACKSON, director general al mărcii PEUGEOT. “Este magistral modul în care liniile inovatoare și fluide ale Noului 9×8 emană o identitate de marcă atât de puternică.”
‘FĂRĂ ELERON’ – Oportunitățile regulamentului LMH (Le Mans Hypercar)
În partea din spate, elementele fin desenate includ semnătura luminoasă cu forma celor trei gheare, specifică Mărcii, ce încadrează un difuzor de mari dimensiuni deasupra căruia stă scris “Nu avem nevoie de un eleron spate”.
Eleronul spate a fost introdus pentru prima dată pe modelul Chaparral 2F, care a concurat în cadrul Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 1967. Este, așadar, pentru prima dată în mai bine de jumătate de secol când utilizarea unui astfel de eleron este pusă sub semnul întrebării. Partea din spate a hypercar-ului este rezultatul cercetărilor întreprinse de inginerii din cadrul echipei PEUGEOT Sport.
“Noul regulament Le Mans Hypercar (LMH) a fost conceput pentru a evidenția importanța sistemelor convenționale de creștere a performanței,” explică Olivier JANSONNIE, director tehnic WEC, PEUGEOT Sport. “Dezvoltarea modelului 9X8 a fost o experiență extraordinară, deoarece am avut libertatea de a inventa, inova și de a explora noi modalități de a optimiza performanța mașinii și, în special, aerodinamica sa. Regulamentul prevede că este permis un singur dispozitiv aerodinamic ajustabil, fără a specifica eleronul spate. Calculele și simulările efectuate de PEUGEOT Sport au demonstrat că performanța ridicată este posibilă fără acest element.”
“Absența unui eleron spate pe modelul PEUGEOT 9X8 reprezintă o inovație majoră,” afirmă Jean-Marc FINOT, director Stellantis Motorsport. “Am obținut un nivel de eficiență aerodinamică ce ne permite să renunțăm la acest element. Nu ne întrebați cum am reușit acest lucru! Intenționăm să păstrăm acest secret cât mai mult timp posibil!”
Eliminarea eleronului spate a făcut posibilă proiectarea unei siluete elegante ce n-a mai fost văzută de câteva decenii. Designerii și inginerii mărcii Peugeot au creat un amestec armonios de forme dinamice, sculptate, ce formează o suprafață curată între arcurile proeminente ale roților.
Un grup motopropulsor hybrid, hiper-eficient
PEUGEOT 9×8 este echipat cu un sistem de propulsie format dintr-un motor termic V6 bi-turbo de 2.6 litri, cu deschidere la 90 de grade, ce dezvoltă 680 CP (500 kW) și va fi montat pe puntea spate. Unitatea termică va fi secondată de un motor-generator electric de 200kW montat pe puntea din față, alături de o cutie de viteze secvențială cu 7 trepte. Bateria puternică, cu densitate mare de energie (900 volți) este dezvoltată în comun de PEUGEOT Sport și Saft, o filială a TotalEnergies.
“Ținta noastră în ceea ce privește necesarul de energie este o fiabilitate impecabilă și un control perfect,” explică Jean-Marc FINOT. “Le Mans a devenit o cursă de 24 de ore pe care o poți câștiga sau o poți pierde cu o singură oprire la standuri. Hypercar-urile prezintă un randament energetic excepțional, care prefigurează ceea ce vom vedea în scurt timp la mașinile de serie. De acest lucru am ținut cont la proiectarea noului PEUGEOT 9X8: începând cu grupul motopropulsor și până la aerodinamică, totul trebuie să contribuie la obținerea hiper-eficienței.”
Le Mans, un laborator pentru PEUGEOT
Pe lângă eficiența aerodinamică, mecanică și electronică de care dispune, noua mașină demonstrează savoir-faire-ul inginerilor mărcii PEUGEOT în materie de curse de anduranță. Cursa de 24 de ore de la Le Mans este o probă extremă, iar distanța de 5.400 de kilometri pe care mașinile trebuie să o parcurgă este apropiată de distanța parcursă într-un sezon întreg de Formula 1. Eficiența și fiabilitatea sunt astfel, vitale.
“Participarea mărcii PEUGEOT la cursele de anduranță înseamnă mai mult decât un eveniment sportiv. Sunt un laborator extrem pentru Peugeot, de aceea legătura noastră cu Le Mans este atât de puternică.” insistă Linda JACKSON. “Poate, mai importantă decât rezultatele pe care le obținem pe pista de curse este validarea tehnologiilor și cercetărilor Mărcii într-o cursă de 24 de ore disputată în condiții extreme. Le Mans ne oferă un mediu competitiv în care să validăm sistemele hibride și tehnologiile de care marca Peugeot le dezvoltă în prezent pentru a reduce consumul de combustibil– și, prin urmare, emisiile de CO2 – generate de vehiculele Peugeot de serie. Inginerii de la PEUGEOT Sport sunt mândri să vadă că vehiculele din gama Peugeot integrează cercetările lor. Pentru clienții noștri, Le Mans este un laborator ce demonstrează calitatea mașinilor noastre.”
Să dăm cuvântul piloților
Paul DI RESTA – Scoția , 35 ani, fost pilot de Formula 1 – campion în 2010 în DTM: “Toată lumea se întreba ce este un Hypercar și acum iată-le. Postura agresivă, inovatoare propusă de 9X8 și identitatea puternică de marcă vor surprinde publicul.”
Loïc DUVAL – Franța, 39 ani – câștigător al Cursei de 24 ore de la Le Mans din 2013, câștigător al Campionatului Mondial de Anduranță FIA în 2013: “Există mașini pe care le privești și spui că sunt frumoase din partea din față, din lateral sau din spate. Peugeot 9X8 arată grozav din orice unghi!”
Mikkel JENSEN – Danemarca, 26 ani, pilot de anduranță – Campion ELMS LMP3 2019:
“ 9X8 este foarte diferit de siluetele care au fost dezvăluite sau sugerate în ultimele luni. Va fi un moment istoric dacă câștigăm cursa cu această mașină, deoarece 9×8 este unic în materie de stil până în prezent.”
Kevin MAGNUSSEN – Danemarca, 28 ani – fost pilot de Formula 1, pilot de anduranță în IMSA:
“Nu a mai existat așa ceva înainte. Vorbim despre viitorul mașinilor de curse. Este pentru prima dată când o mașină de curse este proiectată la acest nivel de design. Absența eleronului spate a fost o mare surpriză pentru mine. Este începutul unei noi ere.”
Gustavo MENEZES – american, 26 ani, pilot Campionatul Mondial de Anduranță – câștigător al Cursei de 24 de ore de la Le Mans și al Campionatului mondial LMP2 2016:
“ 9X8 anunță începutul unui nou capitol în lumea motorsportului. Ultimii 10 ani au fost marcați de prototipuri LMP1. Este timpul să construim un viitor emblematic cu Peugeot 9X8.”
James ROSSITER – Marea Britanie, 37 ani, fost pilot de Formula 1, ALMS și Super GT:
“Pur și simplu nu mă așteptam la acest nivel de creativitate. Designul lui 9×8 sparge toate codurile. PEUGEOT stabilește noi limite cu acest Hypercar.”
Jean-Eric VERGNE – Franța, 31 ani, fost pilot de Formula 1 – dublu campion Formula E:
“PEUGEOT 9X8 este absolut revoluționar. Inginerii responsabili de designul său se îndreaptă într-o direcție ce nu a mai fost văzută de foarte mult timp în motorsport. 9×8 este magnific!”
PEUGEOT 9X8 – Specificații tehnice
Clasa: Le Mans Hypercar (LMH)
Lungime: 5,000mm
Lățime: 2,080mm
Înălțime: 1,180mm
Ampatament: 3,045mm
Sistem de propulsie: PEUGEOT HYBRID4 500KW (tracțiune integrală)
Punte spate: Motor termic V6 bi-turbo de 2.6 litri, cu deschidere la 90°, de 500 kW (680 CP) + cutie de viteze secvențială cu 7 trepte
Punte față: motor-generator electric de 200kW + reductor
Baterie: de înaltă densitate, 900 volți, dezvoltată de Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft
Combustibil și lubrifianți: TotalEnergies