Pedepsele pentru șoferi la uciderea din culpă în urma conducerii fără permis sau sub influența alcoolului ori substanțelor interzise au fost mărite

Da mai departe!

În cazul uciderii din culpă ca urmare a conducerii unui vehicul fără permis ori sub influența alcoolului sau a altor substanţe interzise, nu va mai exista posibilitatea ca persoanei vinovate să i se aplice suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, prevede un proiect de lege adoptat de către Parlament, prin vot final.

De ce este important: Codul penal permite acum ca persoanei vinovate să i se aplice suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul unui concurs de infracţiuni realizat prin săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă (art.192, alin. 2) şi cea de conducere a unui vehicul fără permis de conducere (art. 335, alin. 1-3) ori conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanţe reglementate (art. 336, alin. 1-3). Liderii PSD au anunțat, recent, de Ziua Internațională a Comemorării Victimelor Accidentelor Rutiere, că insistă pentru sancționarea mai aspră a șoferilor care se urcă la volan fără să aibă dreptul de a conduce și provoacă accidente rutiere mortale. „Cu alte cuvinte, toți cei care cred că pot conduce un autovehicul fără permis, băuți sau drogați trebuie să știe că vor merge direct la închisoare în situația în care vor produce un accident rutier soldat cu victime”, a spus atunci senatorul social-democrat Robert Cazanciuc.

Autorii inițiativei citează raportul de activitate al Ministerului Public pe anul 2021, care relevă că în ultimii ani a crescut semnificativ numărul inculpaţilor trimişi în judecată pentru accidente mortale de circulaţie. În 2021 numărul inculpaţilor trimişi în judecată pentru accidente mortale de circulaţie a fost de 473, faţă de 396 în anul 2020.  

O parte semnificativă a accidentelor grave de circulaţie soldate cu victime decedate o reprezintă cazurile de ucidere din culpă în concurs cu infracţiunea de conducere fără permis sau cu cea de conducere sub influenţa alcoolului, afirmă autorii proiectului. Aceștia susțin că practica instanţelor de judecată de a soluţiona astfel de cazuri prin hotărâri definitive şi irevocabile de suspendare a executării pedepsei sub supraveghere a intrat în atenţia opiniei publice, atitudinea generală fiind că: ”sancţiunea aplicată este considerată prea blândă în raport cu importanţa obiectului infracţiunii ocrotite de stat prin politica penală, şi anume relaţiile sociale referitoare la dreptul la viaţă”. ”Gradul de pericol social ridicat pe care îl prezintă aceste variante agravate ale infracţiunii de ucidere din culpă trebuie sancţionat în mod adecvat pentru a realiza dezideratul social de a preveni şi ocroti viaţa persoanelor participante la traficul rutier prin politica penală in stat”, mai arată inițiatorii.

Prin urmare, proiectul propune completarea Codului penal, la art. 91, alin. 3, cu litera d), în sensul că: ”Nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 192 alin. (2) și (3) dacă acestea au fost săvârşite în condiţiile art. 335 sau 336”, respectiv uciderea din culpă a avut loc din cauza conducerii unui vehicul fără permis ori sub influența alcoolului sau a altor substanţe interzise. Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie promulgat de șeful statului.

Related posts