NYT: Producători auto oferă firmelor de asigurări date despre cum conduc șoferii, asta fără ca șoferii să știe

Da mai departe!

Producători auto oferă detalii despre comportamentul șoferilor în trafic către companii de asigurări, scrie New York Times. Mai grav: este posibil ca, uneori, șoferii să nu fie conștienți de acest lucru.

Spre exemplu, LexisNexis, care generează profiluri de risc pentru asigurători, a obținut informații despre fiecare călătorie pe care șoferii General Motors au făcut-o cu mașina, cu toate detalii legate de frânare, accelerare și viteză.

Publicația detaliază un caz particular. Kenn Dahl afirmă că a fost întotdeauna un șofer prudent. Proprietar al unei companii de software din apropiere de Seattle, Dahl conduce un Chevrolet Bolt închiriat. Nu a fost niciodată responsabil de vreun accident.

În consecință, șoferul în vârstă de 65 de ani, a fost surprins, în 2022, când costul asigurării sale auto a crescut cu 21%. Prețurile de la alte companii de asigurări erau, de asemenea, mai mari decât în trecut. Un agent de asigurări i-a spus că raportul LexisNexis a fost unul dintre factori.

LexisNexis este un broker global de date cu sediul în New York, cu o divizie „Risk Solutions” care se adresează industriei asigurărilor auto și care, în mod tradițional, ține evidența accidentelor și amenzilor auto. La cererea lui Dahl, LexisNexis i-a trimis un „raport de informare a consumatorului” de 258 de pagini, pe care trebuie să îl furnizeze în conformitate cu legislația (mai exact, Fair Credit Reporting Act din SUA).

Conținutul l-a uimit: peste 130 de pagini care detaliau fiecare moment când el sau soția lui au condus mașina în ultimele șase luni. Raportul includea, în total, datele a 640 de călătorii, orele de început și de sfârșit ale acestora, distanța parcursă și o evidență a exceselor de viteză, a frânărilor bruște etc. Singurul lucru pe care raportul nu îl conținea era locul unde au condus mașina.

Potrivit raportului, detaliile călătoriei fuseseră furnizate de General Motors – producătorul mașinii Chevrolet Bolt.

LexisNexis a analizat acele date pentru a crea un scor de risc „pe care asigurătorii îl pot folosi ca pe un factor pentru a crea o acoperire de asigurare personalizată”, potrivit unui purtător de cuvânt al LexisNexis. Opt companii de asigurări au solicitat informații despre Dahl de la LexisNexis în cursul lunii precedente.

„M-am simțit trădat”, a declarat șoferul.

General Motors se numără printre producătorii de automobile care au încheiat un parteneriat pentru a colecta date detaliate despre stilul de șofat de la milioane de americani, conform sursei citate.

În ultimii ani, companiile de asigurări au oferit stimulente persoanelor care își instalează dispozitive în mașini sau descarcă aplicații pentru smartphon care le monitorizează modul în care conduc, inclusiv cât de mult conduc, cât de repede iau virajele, cât de tare frânează și dacă merg cu viteză. 

Dar „șoferii sunt, din punct de vedere istoric, reticenți în a participa la aceste programe”, după cum a precizat Ford Motor într-o cerere de brevet, care descrie ceea ce se întâmplă în schimb: companiile auto colectează informații direct de la vehiculele conectate la internet pentru a fi utilizate de industria asigurărilor.

Uneori, acest lucru se întâmplă cu conștientizarea și consimțământul șoferului. Companiile auto au stabilit relații cu companiile de asigurări, astfel încât, dacă șoferii doresc, să se înscrie pentru ceea ce se numește asigurare bazată pe utilizare – în care tarifele sunt stabilite pe baza monitorizării obiceiurilor lor de condus.

Dar, în alte cazuri, se întâmplată ceva mult mai ciudat. Mașinile moderne sunt conectate la internet, permițând accesul la servicii precum navigația, asistența rutieră și aplicațiile auto pe care șoferii le pot conecta la automobilele lor pentru a le localiza sau pentru a le debloca de la distanță.

În ultimii ani, producătorii de automobile, inclusiv G.M., Honda, Kia și Hyundai, au început să ofere funcții opționale în aplicațiile lor pentru mașini conectate care evaluează modul în care conduc oamenii. Este posibil ca unii șoferi să nu-și dea seama că, dacă activează aceste funcții, companiile auto oferă apoi informații despre modul în care conduc companiilor de colectare și analiză de date precum LexisNexis, este relatat.

Existența acestor parteneriate producători auto-asigurători este aproape invizibilă pentru șoferi, al căror consimțământ este obținut prin intermediul unor litere mici și al unor politici de confidențialitate obscure pe care puțini le citesc, mai este arătat.

Un aspect deosebit de îngrijorător este faptul că unii șoferi cu vehicule fabricate de G.M. spun că au fost urmăriți chiar și atunci când nu au activat această funcție – numită OnStar Smart Driver – și că, în consecință, le-au crescut ratele de asigurare.

„Serviciul OnStar Smart Driver al GM este opțional pentru clienți”, a declarat o purtătoare de cuvânt a G.M. 

„Sunt surprins. Pentru că nu se încadrează în așteptările rezonabile ale consumatorului mediu, ar trebui să fie, cu siguranță, o practică a industriei să dezvăluie în mod vizibil că se întâmplă acest lucru.”, a declarat Frank Pasquale, profesor de drept la Universitatea Cornell. 

Factorii de decizie politică și-au exprimat îngrijorarea cu privire la colectarea de informații sensibile din mașinile consumatorilor. Autoritatea de reglementare în materie de confidențialitate din California investighează în prezent practicile de colectare de date ale producătorilor auto.

Luna trecută, un senator american a îndemnat, de asemenea, Comisia Federală pentru Comerț să investigheze situația.

Related posts