China domină în comerțul auto cu Europa după numărul de mașini, dar este mult în urmă după valoarea lor

Da mai departe!

Balanța comercială pe segmentul de automobile între Uniunea Europeană și China este una dezechilibrată, din punct de vedere al raportului vehicule/valoare, conform datelor publicate de ACEA. Importurile de mașini chinezești în Europa s-au apropiat de 10 miliarde de euro, în 2022.

China este a treia cea mai mare piață de export de automobile pentru Uniunea Eurpeană, după Marea Britanie și SUA, conform statisticilor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), cu un volum de 412.990 autovehicule exportate către această țară, în 2022. În sens invers, Uniunea Europeană a importat 561.070 autovehicule din China, ceea ce înseamnă că numărul de vehicule exportate este în favoarea chinezilor.

Nu același lucru se poate spune însă despre valoarea mașinilor, deoarece UE a exportat vehicule în valoare de 24,5 miliarde euro, în timp ce China a exportat vehicule de numai 9,5 miliarde euro.

Datele mai arată că în importurile de autoturisme din China, care acoperă aproximativ 90% din importul de vehicule din această țară, au predominat mașinile electrice, care au reprezentat 62,7% din total (313.723 unități).

Pe segmentul de vehicule comerciale, schimbul a fost destul de redus între cele două regiuni, cu numai 3.166 vehicule comerciale exportate de UE în China și două autobuze, respectiv 33.377 vehicule comerciale produse în China și vândute în Europa, la care se adaugă puțin peste 1.000 de autobuze.

China a atras doar 14% din totalul exporturilor globale de autovehicule ale UE, care au reprezentat în 2022 6,25 milioane de vehicule, cu o valoare de 171,4 miliarde euro. La rândul lor, chinezii au vândut în UE 24% din totalul exporturilor lor, din punct de vedere al valorii acestor vehicule, cu exporturi totale care s-au ridicat la 51 de miliarde euro. Numărul vehiculelor exportate de chinezi a fost de 3,19 milioane unități, reprezentând doar 15% din volumul total exportat.

În privința importurilor, UE a cumpărat 3,89 milioane de mașini cu o valoare totală de 69,6 miliarde euro, din care cele cu proveniență China au reprezentat doar 14%. În schimb, China a importat numai 876.376 vehiculem cu o valoare totală de 50,3 miliarde euro, procentele fiind de 53% din valoarea tuturor importurilor de mașini ale Chinei și 47% din numărul total al acestor importuri.

Este evidentă discrepanța din balanța comercială dintre cele două țări, pe segmentul auto, având în vedere că valoarea medie a unui autovehicul exportat de UE în China a fost în 2022 de 59.300 de euro, în timp ce valoarea medie a unui vehicul importat de UE din China a fost de 17.300 de euro. La aceste valori au contribuit major importurile din China de mașini Tesla și Dacia, dar și exporturile de mașini premium europene, către China.

La nivel global, China a exportat mașini cu un preț mediu de 15.980 de euro, în timp ce importurile de vehicule ale acestei țări au avut un preț mediu de 57.400 euro.

În momentul de față, realitatea arată că ponderea vehiculelor din China pe piața din Europa este mică, sub 2 procente, dar aceasta crește vizibil în ultimii ani, în timp ce cota vehiculelor europene în China este foarte mare, de aproape un sfert din piață, însă cu o tendință de scădere de la aproape 30% în urmă cu patru ani. Pe segmentul electric, situația este ceva mai echilibrată, cu cote aproximativ duble pentru europeni, dar cu valori în schimbare permanentă. Acum patru ani, chinezii aveau doar 0,4% din piața de electrice din Europa, iar anul trecut au ajuns la 3,7%. În China, mărcile europene au acum 6,1%, în creștere față de cele 2,4 procente din 2019.

Related posts