În cadrul evenimentului „Durch Kooperation an die Spitze. Die Automobilbranche gestaltet den digitalen Wandel” („Prin cooperare spre vârf. Industria auto modelează transformarea digitală”) găzduită de Ministerul Federal German pentru Economie şi Energie şi Asociaţia Germană a Industriei Auto (VDA), fondatorii Automotive Alliance împărtăşesc prezintă un raport de progres, precum şi alte detalii despre iniţiativă. Printre fondatorii reţelei de parteneri se numără BMW AG, Deutsche Telekom AG, Robert Bosch GmbH, SAP SE, Siemens AG şi ZF Friedrichshafen AG.
Companii suplimentare s-au alăturat iniţiativei, inclusiv Mercedes-Benz AG, BASF SE, Henkel AG & Co. KGaA, Schaeffler AG, German Edge Cloud GmbH & Co. KG, ISTOS GmbH, SupplyOn AG, Centrul German Aerospace (DLR), Fraunhofer- Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung eV şi ARENA2036, precum şi câteva companii mici şi mijlocii (IMM-uri).
Automotive Alliance va funcţiona sub denumirea „Catena-X Automotive Network (Catena-X)”. Ca o reţea orientată pentru a asigura deschiderea şi neutralitatea, Catena-X intenţionează să se organizeze ca asociaţie înregistrată în Germania. Catena-X se consideră un ecosistem flexibil, care poate fi extins şi la care producătorii şi furnizorii de automobile, asociaţiile de dealeri şi furnizorii de echipamente, inclusiv furnizorii de aplicaţii, platforme şi infrastructură, pot participa în mod egal. Obiectivul asociaţiei este de a crea un standard uniform pentru schimbul de informaţii şi date în tot lanţ de valori auto.
Companiile implicate doresc să crească competitivitatea industriei auto, să îmbunătăţească eficienţa prin cooperare specifică industriei şi să accelereze procesele companiei prin standardizare şi acces la informaţii şi date. O atenţie specială este acordată şi IMM-urilor, a căror participare activă este de o importanţă centrală pentru succesul reţelei. De aceea, Catena-X a fost concepută încă de la început ca o reţea deschisă, cu soluţii pregătite pentru IMM-uri, unde aceste companii vor putea participa rapid şi cu puţine investiţii în infrastructură IT.
Mai mult, structurile existente ale industriei auto europene, cum ar fi procesele din domeniul logisticii pieselor, urmează să fie integrate în reţea şi optimizate. Pe lângă beneficiile unei eficienţe mai mari în lanţul de aprovizionare, participanţii la reţea se aşteaptă la procese mai eficiente de asigurarea calităţii şi de logistică, o transparenţă mai mare în ceea ce priveşte emisiile de CO2 reduse în mod durabil şi o gestionare simplificată a datelor de bază. În acest fel, lanţurile de date conectate continuu fac posibilă crearea de gemeni digitali de automobile, pe baza cărora pot fi dezvoltate procese de afaceri inovatoare şi oferte de servicii.
Cu standardul International Data Spaces (IDS) pentru protecţia datelor, care pune şi bazele infrastructurii europene de date cloud GAIA-X, companiile implicate au convenit deja asupra bazelor esenţiale ale infrastructurii pentru implementarea proiectului.
În prima fază, proiectele-pilot Catena-X sunt axate pe cinci domenii de aplicare care au fost definite în comun. Cu ajutorul unei infrastructuri de date în reţea, aceste domenii de aplicaţii pot contribui în mod semnificativ la creşterea productivităţii şi îmbunătăţirea dezvoltării durabile de-a lungul lanţurilor de valori viitoare. Cele cinci domenii sunt managementul calităţii, logistica, întreţinerea, gestionarea lanţului de aprovizionare şi dezvoltarea durabilă. Aplicaţiile care susţin producţia şi dezvoltarea sunt planificate pentru faze viitoare.
Reţeaua de date va crea un punct de plecare important pentru industrie pentru a răspunde mai eficient provocărilor transformării digitale şi pentru a utiliza mai bine oportunităţile oferite de digitalizare.