Toyota a primit o sancțiune uriașă, de 60 de milioane de dolari, pentru unele nereguli, considerate „ilegale” de Biroul pentru Protecția Financiară a Consumatorului, din SUA. Compania este acuzată că nu le-a permis clienților să-și exercite dreptul de anulare a unor pachete de produse, ceea ce a condus la plăți suplimentare timp de mai mulți ani.
Biroul pentru Protecția Financiară a Consumatorului din SUA a anunțat oficial aplicarea unei amenzi de 60 de milioane de dolari companiei Toyota Motor, prin divizia de finanțare a acesteia, Toyota Motor Credit Corp. Acuzațiile se referă la „o schemă ilegală de împiedicare a persoanelor creditate să-și anuleze pachetele de produse financiare”.
Acest lucru ar fi condus la o creștere a plăților lunare legate de creditul auto contractat de acești clienți. În plus, spun cei de la CFPB, „compania a reținut rambursările sau a rambursat sume incorecte pentru produsele incluse în pachet și a afectat cu bună știință rapoartele de credit ale consumatorilor pe baza unor informații false”.
Biroul a dispus Toyota Motor să înceteze practicile apreciate ca ilegale, să plătească 48 de milioane daune către consumatorii afectați și o penalitate de 12 milioane de dolari în contul biroului destinat ajutorării victimelor fraudelor financiare.
„Divizia de creditare a Toyota a reținut ilegal rambursările, i-a făcut pe debitori să treacă prin curse cu obstacole pentru a anula serviciile nedorite și le-a pătat rapoartele de credit”, a declarat directorul CFPB, Rohit Chopra. „Având în vedere povara tot mai mare a plăților împrumuturilor auto asupra americanilor, vom continua să urmărim mari creditori auto care își înșală clienții”.
Toyota Motor Credit Corporation, filială a Toyota Motor Corporation, este unul dintre cei mai mari creditori auto indirecți din Statele Unite, cu aproape cinci milioane de conturi de clienți și active de peste 135 de miliarde de dolari, conform datelor din 2022.
Toyota Motor Credit oferă finanțare pentru consumatorii care cumpără mașini prin intermediul dealerilor Toyota și oferă, de asemenea, produse și servicii opționale vândute împreună cu vehiculele. Dealerii vând adesea produsele și serviciile ca pachet la pachet consumatorilor și apoi le adaugă în contractele de împrumut auto. Produsele incluse în pachet includ Protecția activelor garantate (GAP), care acoperă diferența (sau decalajul) dintre suma pe care un consumator o datorează pentru un împrumut auto și ceea ce plătește asigurarea acestuia dacă vehiculul este furat, deteriorat sau totalizat.
Biroul pentru Protecția Financiară a Consumatorului mai susține că mii de consumatori s-au plâns în legătură cu faptul că dealerii mărcii Toyota au mințit că aceste produse sunt obligatorii, le-au inclus în contracte fără știrea împrumutaților sau au făcut în așa fel ca unele condiții din documente să fie cât mai puțin vizibile.
Toyota Motor Credit ar fi conceput o schemă de încasare a veniturilor din aceste produse, făcând anularea extrem de greoaie și apoi nu ar fi reușit să ofere rambursări adecvate pentru consumatorii care au reușit să anuleze. De asemenea, compania ar fi transmis în mod fals birourilor de raportare a consumatorilor că împrumutații au plăți neefectuate și nu a reușit să corecteze erorile de raportare ale consumatorilor despre care știa că sunt greșite, conform sursei citate.
Printre practicile menționate de raportul biroului se numără dirijarea consumatorilor către o linie telefonică de anulare unde angajații îi descurajau să anuleze. Sunt menționate peste 100.000 de apeluri dirijate către această linie, unde discuțiile prelungite se încheiau cu trimiterea clienților la un birou fizic, pentru depunerea unei cereri.