Analiza cifrelor privind autoturismele electrice cumpărate în Germania cu ajutorul subvenției acordate de stat arată că un număr foarte mare de automobile au fost scoase din țară după intervalul minim de șase luni. Presa din Germania spune că statul a pierdut aproape 400 de milioane de euro. Aproximativ 76.000 de automobile electrice subvenționate de statul german cu 380 de milioane de euro, au fost cumpărate în 2022 și exportate după un interval de șase luni în alte țări ale Uniunii Europene.
Datele au fost publicate de Center of Automotive Management, un institut de cercetări german specializat în mobilitate, care susține că diferența între vânzările de 470.500 de autoturisme subvenționate de stat și prezența a numai 394.500 de autoturisme electrice în parcul auto la sfârșitul anului este cauzată exact de aceste revânzări care prejudiciază bugetul Germaniei, fără ca ele să susțină cu adevărat introducerea de vehicule electrice pe șosele. Potrivit analizei, cele mai multe mașini exportate sunt cele ale mărcilor premium germane și cele ale Tesla, care astfel au beneficiat de o reducere masivă a prețului, cu 9.000 de euro. Fenomenul a fost descoperit încă din 2021, însă în 2022 acesta a luat amploare, ajungând la peste 16% din totalul subvențiilor. Cauza principală a fost nu doar suma acordată de stat, ci și perioada scurtă, de numai șase luni, în care mașinile nu au voie să fie vândute. În România, de exemplu, automobilele care primesc subvenția prin Programul Rabla nu pot fi vândute timp de un an.
Germania a ajuns la finalul anului 2022 la un milion de automobile electrice, dar numărul celor care au primit subvenții de la stat a atins acest prag, de un milion, abia în luna martie, după aproape șapte ani de la debutul sistemului de subvenții. Guvernul Germaniei a anunțat că a plătit de la startul programului de subvenționare a automobilelor electrificate 8,43 miliarde de euro, bani care au fost acordați pentru un miliard de vehicule electrice și pentru 750.000 de mașini hibrid. Potrivit datelor CAM, practica cea mai des întâlnită a fost cea prin care mașina a fost răscumpărată de dealeri la prețul de achiziție, după șase luni de la livrare. Institutul se bazează pe declarații ale șoferilor. Cele mai multe vehicule au fost Tesla, care au ajuns la circa 30% din totalul vânzărilor, mașini cumpărate în sistem buy-back și exportate. La celelaltă mărci ponderea a fost ceva mai mică: 21,2% la BMW, 23,5% la Audi și 19,4% la Mercedes. Și alte mărci au înregistrat acest tip de comportament, însă în cote mai mici.
Fenomenul s-ar putea diminua semnificativ în acest an, deoarece guvernul a micșorat substanțial primele de achiziție, la 4.500 de euro, pentru o mașină care are preț de listă de cel mult 40.000 de euro, și la 3.000 de euro, pentru mașinile cu preț între 40.000 și 65.000 de euro. În același timp, perioada în care mașina nu poate fi vândută a crescut de la 6 luni la un an.
În România, practica revânzării mașinilor cumpărate prin Rabla Plus nu poate fi considerată un fenomen, însă modelul Dacia Spring, care a beneficiat de un preț extrem de mic, chiar și sub 10.000 de euro pentru mașinile cumpărate în prima jumătate a lui 2021, face obiectul celor mai multe tranzacții înainte de termenul de un an. Vânzătorii și cumpărătorii fac documente de tip promisiune de vânzare sau comodat, pentru a putea face tranzacția fără să încalce legea.