Grupul VW a fost la originea presiunilor Germaniei asupra politicienilor europeni pentru acceptarea motoarelor cu e-fuels după 2035. Cei de la Stellantis au fost însă mai rapizi și au testat deja toate motoarele cu combustie actuale pentru a fi folosite cu combustibili sintetici.
Stellantis a testat combustibilii sintetici e-fuels pe 28 de familii de motoare, pentru a putea susține decarbonizarea flotei de vehicule în circulație. Anunțul vine la scurt timp după ce Uniunea Europeană a acceptat ca motoarele care folosesc e-fuels (combustibili sintetici) să fie exceptate de la interdicție, în 2035.
Carlos Tavares, CEO-ul Stellantis, a declarat că această excepție nu va aduce schimbări procesului de electrificare a industriei auto, însă acum testele realizate de companie demonstrează că au știut să profite de acest moment. „Obiectivul este acela de a accelera reducerea potențială a emisiilor de carbon de la cele 28 de milioane de vehicule termice Stellantis fabricate în Europa din 2014 (Euro 6)”, precizează compania, care spune că nu modifică angajamentul de a vinde exclusiv vehicule electrice, din 2030.
În același timp, Stellantis consideră că e-fuels ar putea fi o soluție complementară pentru reducerea emisiilor de carbon pentru mașinile care sunt deja pe șosele. Acest lucru este posibil, deoarece combustibilii sintetici sunt obținuți prin extragerea de CO2 din atmosferă și transformarea acestuia, în prezența apei, în benzină, motorină sau alte hidrocarburi, identice molecular cu substanțele produse din petrol. „Adoptarea pe scară largă a e-Fuels ar oferi proprietarilor de vehicule termice o posibilitate simplă și accesibilă de decarbonizare fără a fi nevoiți să-și înlocuiască vehiculul, nici să modernizeze sistemul de alimentare cu combustibil al motorului sau să aștepte instalarea unei noi rețele de combustibil”, mai spun cei de la Stellantis, care nu precizează însă care ar putea fi costurile acestui nou tip de carburant.
Primele calcule arată că prețul ar putea să scadă cel mult la 2 euro pe litri, dacă producția ar ajunge la un volum suficient de mare astfel încât să permită reducerea costurilor.
„Ne dublăm eforturile de a combate încălzirea globală prin testarea combustibililor neutri din carbon ca soluții complementare pentru a consolida abordarea noastră generală de decarbonizare. Deși rămânem angajați în continuarea strategiei noastre de electrificare, trebuie, în același timp, să găsim soluții inteligente pentru a reduce emisiile de CO2, la cele 1,3 miliarde de vehicule termice existente”, a precizat Carlos Tavares, CEO Stellantis. „Asigurând compatibilitatea motoarelor Stellantis cu e-Fuels, oferim clienților noștri un nou instrument în lupta împotriva încălzirii globale, cu un impact potențial pe termen foarte scurt. Această acțiune este în conformitate cu angajamentul nostru de a atinge neutralitatea carbonului până în 2038.” Motoarele testate și validate de Stellantis acoperă 28 de familii de motoare, atât pe benzină, cât și diesel, fabricate între 2014 și 2029. Testele au inclus emisiile de evacuare, capacitatea de pornire, puterea motorului, fiabilitatea, diluția uleiului, durabilitatea rezervorului, conductelor și filtrelor de combustibil.
„Utilizarea combustibilului e-Fuel în cele 28 de milioane de vehicule ale flotei Stellantis ar putea reduce emisiile de CO2 în Europa cu 400 de milioane de tone între 2025 și 2050”, mai explică reprezentanții constructorului auto. Pentru a fi cu adevărat ecologici, adică fără să consume energie poluantă, e-combustibilii trebuie să fie obținuți cu ajutorul electricității regenerabile, adică unitățile de producție să folosească energie hidro, eoliană sau solară. În acest moment, puținele unități de producție de combustibili de sinteză din lume sunt doar experimentale și nu există o infrastructură care să producă și să distribuie aceste substanțe pentru comercializare. Grupul VW a susținut exceptarea mașinilor cu motoare care utilizează exclusiv e-fuels pentru ca mărcile sport, în special Porsche, să poată vinde modele echipate cu motoare cu combustie și după 2035.