KIA XCeed reprezintă pentru noi unul dintre cele mai interesante teste, deoarece coreenii au ajuns într-un punct destul de interesant: intră printre primii într-un segment nou. Am dus crossoverul sus pe munte unde am întâlnit vremea specifică toamnei cu ceață și burniță.
Noul Kia XCeed are design mai dinamic decât rivalii săi de dimensiuni mai mari. În profil, capota relativ lungă a modelului ”curge” către stâlpii A situați în spatele roților din față, imprimând un caracter sportiv siluetei automobilului. În timp ce ampatamentul rămâne la fel ca al celorlalte modele ale gamei Ceed (2.650 mm), consolele frontală și posterioară sunt extinse față de modelul hatchback în cinci uși cu 25 mm în față (la 905 mm) și 60 mm în spate (la 840 mm).
Un haion proiectat în unghi ascuțit, de tip fastback și o punte spate mai înaltă cu 60 mm decât a hatchback-ului Ceed în cinci uși contribuie la amplificarea aspectului dinamic, de tip coupé, al părții posterioare a noului CUV. Kia XCeed este echipat cu jante din aluminiu de 16” sau 18” (inch) și cu anvelope cu aderență sporită de 205/60 R16 sau 235/45 R18.
Fața și spatele automobilului reprezintă o îndepărtare de la aspectul modelului de familie Ceed convențional, diferențiind astfel modelul XCeed de frații săi. Cu o lățime de 1.826 mm (cu 26 mm mai lat decât modelul Ceed în cinci uși), noul CUV are o față mai îndrăzneață, cu o grilă mai proeminentă și ”guri” de admisie a aerului mai mari. Blocurile optice sunt complet re-desenate, semnătura de lumini LED, de tip ‘ice cube’ a modelului Ceed prezentându-se într-o formă mai angulară și având deasupra semnale de schimbare a direcției înguste, care curg înapoi către aripile roților.
În partea posterioară, noile stopuri cu tehnologie LED emit o lumină îngustă care, în momentul în care este văzută din anumite unghiuri, pare că se strecoară spre aripile spate. Liniile puternic sculptate care curg orizontal de-a lungul haionului și spoiler-ului spate oferă automobilului un aspect mai lat și mai stabil. Garda la sol mai mare și caroseria înălțată accentuează aspectul robust. Aripile roților, ornamentele laterale și șinele argintii de pe plafon oferă automobilului o prezență mai dură, asemănătoare SUV-urilor, ornamentul metalic din bara spate accentuând acest efect.
Sub capota mașinii de test se află motorul turbo pe benzină de 1,4 litri, acesta produce 140 CP. În combinație cu o transmisie automată cu 7 rapoarte avem un grup motopropulsor destul de sprinten. Noul model este SUV mai orientat către sportivitate, fiind mult mai manevrabil și cu o dinamică mult mai bună decât a celorlalte modele concurente.
Pe autostradă, noul XCeed stă foarte bine, la fel și în curbe. De fapt, KIA a ajuns undeva în vârful clasei compacte la capitolul dinamică. Garda la sol mai mare și poziția la volan mai înaltă decât a compactei Ceed, dă în același timp sentimentul de siguranță la volan.
Kia XCeed este proiectat să ofere spațiul interior și pentru bagaje specific unui SUV într-o caroserie sportivă și cu o amprentă la sol mai compactă. Situat ca dimensiuni între hatchback-ul în cinci uși Ceed și Kia Sportage, Kia XCeed reușește să ofere un spațiu interior și un volum pentru bagaje comparabile cu cele mai bine vândute SUV-uri în Europa. În interior pot călători în cele mai bune condiții 4 persoane adulte, chiar și mai înalte de 1.80 m. Locurile din spate oferă suficient spațiu atât pentru picioare cât și în zona superioară.
Bordul este lucrat forte bine, plasticele sunt moi, iar finisajele te duc cu gândul că cei de la KIA vor ataca în curând clasa premium. Kia XCeed are primul bord complet digital Supervision de 12.3 inch, care domină bordul și este gândit pentru a oferi informații cât mai clare și mai complete posibil. Cu o rezoluție mare, de 1920×720 pixeli, panoul de bord digital înlocuiește vitezometrul și turometrul convenționale regăsite pe actualele automobile de pasageri ale brandului. Display-ul său unitar, integrat, oferă prin doua cadrane digitale informații despre viteza automobilului și turația motorului. Între cele două cadrane digitale se regăsește o zonă multifuncțională, operată prin intermediul comenzilor de pe volan. În această zonă a panoului de bord șoferii pot vedea foarte clar instrucțiunile de navigație, meniul audio, apelurile telefonice și lista de contacte din smartphone, precum și informațiile despre călătorie, Acestea includ consumul de combustibil instant și mediu. De asemenea, sistemul afișează informații despre diagnosticul automobilului și permite notificări de tip pop-up despre diversele tehnologii de siguranță activă și de asistență a șoferului. De asemena, sunt afișate informații oferite de sistemul de navigație despre traficul în timp real.
Sistemul de navigație opțional cu touchscreen de 10.25 inch oferă ca standard posibilitatea conectării prin Bluetooth a mai multor dispozitive simultan, permițând astfel pasagerilor să conecteze două dispozitive mobile în același timp, dar și aplicațiile Apple CarPlay și Android Auto. Funcționalitatea avansată de împărțire a ecranului în 3 zone permite utilizatorilor să controleze sau să monitorizeze diferite funcții în același timp, personalizând ecranul cu diferite widget-uri. Acest lucru permite șoferului să aibă un display unic (de exemplu navigația), sau să combine câte 3 aplicații în același timp. Astfel, șoferii pot urmări instrucțiunile sistemului de navigație în timp ce pasagerii pot alege să asculte melodiile preferate sau să verifice previziunile meteo. Un sistem audio cu display de 8.0 inch și touchscreen este disponibil în funcție de varianta de echipare, oferind aplicațiile Android Auto, Apple CarPlay și alte funcții de infotainment.
Alte tehnologii opționale menite să îmbunătățească buna dispoziție și confortul fiecărei călătorii, includ sistemul audio premium JBL cu tehnologie Clari-Fi, aerul condiționat dual-zone, oglinzile exterioare încălzite și electrice, volanul încălzit, parbrizul încălzit, scaunele față încălzite și ventilate și scaunele spate încălzite.
Kia XCeed oferă acces la o gamă largă de tehnologii active de asistență a șoferului și de siguranță. Acestea includ Smart Cruise Control cu system Stop & Go, BCW – Blind-spot Collision Warining, FCA – Forward Collision-Avoidance Assist, ISLW – Intelligent Speed Limit Warning, Sistemul inteligent de asistență la parcare (Smart Parking Assist), Lane Keeping Assist și High Beam Assist. Sistemul Lane Keeping Assist este o tehnologie autonomă de nivel 2 care permite urmărirea automobilelor din față și detectarea marcajelor rutiere pentru a menține automobilul pe banda sa. Sistemul controlează accelerația, frânele și direcția, folosind senzori radar pentru a menține o distanță sigură față de automobilul din față.
Ca orice model Kia comercializat în Europa, noul CUV este echipat standard cu sistemul de management al stabilității – Vehicle Stability Management (VSM). Acest sistem asigură stabilitatea în timpul frânării și în viraje, controlând electronic stabilitatea automobilului prin sistemul Electronic Stability Control (ESC) în cazul pierderii tracțiunii.
Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT
– 0-100 km/h: 9,5 secunde
– Viteza maximă: 200 km/h
– L/l/î: 4.395/1.826/1.495
– Masă proprie: 1.275 kg
– Volum portbagaj (l): 426
– Cilindree (cmc): 1.353
– Putere (CP): 140 la 6.000 rpm
– Cuplu maxim (Nm): 242 la 1.500 rpm
– Consum mediu: 7 l/100 km (mixt)
– Cutie de viteze: automată, 7 trepte