Volvo Car, deţinută de grupul chinez Geely, a declarat că suspendă o parte din producţia din Europa din cauza deficitului de componente, acesta fiind primul semn clar că atacurile asupra transporturile maritime din Marea Roşie lovesc producătorii din regiune, transmite Reuters.
Statele Unite şi Marea Britanie au lansat joi o serie de lovituri asupra Yemenului, care au vizat miliţia Houthi susţinută de Iran, ale cărei atacuri asupra transporturilor internaţionale au perturbat una dintre cele mai importante rute maritime ale lumii.
Tarifele de transport prin containere au crescut şi mai mult în această săptămână, deoarece s-au amplificat îngrijorările că navele care transportă totul, de la haine la telefoane şi baterii auto, vor trebui să evite Canalul Suez, cea mai rapidă rută dintre Asia şi Europa, pentru mai mult timp decât erau aşteptările.
Cea mai mare tulburare a lanţului de aprovizionare de la pandemia de COVID-19 riscă să deraieze redresarea economică globală, în timp ce preţurile mai mari ale transportului de mărfuri şi petrolului ar putea reaprinde inflaţia.
Canalul asigură aproximativ 12% din traficul global de containere.
Joi târziu, Tesla a declarat pentru Reuters că va suspenda cea mai mare parte a producţiei de maşini la fabrica sa de lângă Berlin, în perioada 29 ianuarie – 11 februarie, invocând o lipsă de componente, după ce multe nave au fost redirecţionate în jurul vârfului sudic al Africii.
”Conflictele armate din Marea Roşie şi schimbările rezultate ale rutelor de transport între Europa şi Asia, prin Capul Bunei Speranţe, au un impact asupra producţiei din Gruenheide. Timpii de transport considerabil mai lungi creează un decalaj în lanţurile de aprovizionare”, se arată într-un comunicat al Tesla.
Compania nu a spus ce componente au întârziat să sosească la fabrica unde asamblează vehicule electrice de vânzare în Europa.
Volvo Car, care este deţinută în majoritate de compania chineză Geely, a declarat că va întrerupe producţia la fabrica sa din Gent, Belgia, timp de trei zile săptămâna viitoare, din cauza livrării întârziate a cutiilor de viteze.
Unii operatori de tancuri petroliere au încetat să traverseze Marea Roşie în urma atacurilor aeriene americane şi britanice asupra Houthis din Yemen, pe măsură ce conflictul regional care decurge din războiul Israelului din Gaza se extinde.
Adăugându-se la durerile de cap logistice care împiedică comerţul, nivelurile scăzute ale apei din cauza secetei au redus traversările Canalului Panama, o altă rută cheie comercială maritimă.
Giganţii de transport precum Maersk şi Hapag-Lloyd şi-au trimis navele în călătorii mai lungi şi mai scumpe în jurul Africii.
Vinerea trecută, Maersk a declarat că se aşteaptă ca redirecţionarea, care adaugă aproximativ 10 zile la durata curselor şi costuri de aproximativ 1 milion de dolari pentru combustibilul suplimentar pentru o călătorie din Asia în Europa de Nord, să mai dureze în viitorul previzibil.
Ambele companii au salutat vineri măsurile de îmbunătăţire a securităţii transportului maritim în regiune, dar nu au spus dacă atacurile de joi împotriva rebelilor Houthi vor face o diferenţă.
Multe companii, inclusiv Geely, al doilea mare producător auto din China după vânzări, compania suedeză de mobilă pentru locuinţe IKEA şi retailerul britanic de haine Next, au avertizat cu privire la potenţialele întârzieri ale livrărilor de mărfuri.
Unii comercianţi cu amănuntul se aprovizionează înainte de vacanţa de Anul Nou Lunar din China şi caută alternative aeriene sau feroviare, într-un efort de a evita rafturile goale în această primăvară.
”Dacă perturbarea din Marea Roşie mai durează încă 2-3 săptămâni, mă aştept să văd lipsuri de produse pe rafturi în aprilie şi mai”, a declarat Seth Frederickson, vicepreşedinte al managementului de produs la FourKites.
El a spus că comercianţii cu amănuntul de ultimă generaţie, mai mari, pot utiliza transportul aerian mai scump, ceea ce va afecta marjele de profit.
Mişcările Tesla şi Volvo Car vor susţine îngrijorările cu privire la impactul asupra producţiei.
Alţi producători de automobile ar putea suferi, de asemenea, lipsuri din cauza conflictului de la Marea Roşie.
”Să te bazezi pe atât de multe componente cheie din Asia, şi în special din China, a fost un potenţial punct slab în lanţul de aprovizionare al oricărui producător auto. Nu se poate crede că sunt singurii, doar primii care reflectă problema”, a spus Sam Fiorani, de la AutoForecast Solutions, care urmăreşte lanţurile de aprovizionare şi producţia auto.
Acţiunile Tesla au scăzut cu 3% la începutul tranzacţiilor din New York, iar cele ale Volvo Car a scăzut cu 3,7% la Stockholm.
Stellantis a declarat că nu a înregistrat ”aproape niciun impact” asupra producţiei şi că a folosit transportul aerian în cazuri limitate.
BMW, Volkswagen şi Renault au declarat vineri că producţia loe nu a fost afectată.
Dar producătorii de automobile din UE se bazează foarte mult pe Asia pentru aprovizionarea cu vehicule electrice.
Regiunea a reprezentat 67% din importurile UE de componente pentru bateriile pentru vehicule electrice în cele 12 luni până la 30 septembrie şi puţin peste două treimi din livrările de baterii litiu ion, conform datelor S&P Market Intelligence.
Producătorii de maşini şi analiştii din Europa au avertizat în ultimele luni că vânzările de vehicule electrice nu au crescut la fel de repede pe cât se spera, unele companii reducând preţurile în încercarea de a stimula cererea.