Toyota a dezvoltat mașina electrică cu schimbător clasic și cu ambreiaj, care simulează din toate punctele de vedere un automobil sport, cu schimbător manual, cu sunetele specifice și chiar cu ambreiaj.
Toyota a dezvoltat un nou proiect, care are ca scop satisfacerea clienților care sunt atașați de mașinile sport pe benzină și din acest motiv nu vor să accepte vehiculele electrice. Acestea din urmă beneficiază de puteri foarte mari și un cuplu disponibil de la turații mici, iar caracteristicile motoarelor fac inutilă o cutie de viteze, care să multiplice cuplul de la motor la roată. Mașinile electrice accelerează lin, fără zgomot și fără vibrații și oferă accelerații rapide de la 0 la 100 km/h. Un singur lucru nu le oferă pasionaților de mașini clasice, cu combustie: schimbătorul de viteze și ambreiajul, care trebuie apăsat la cutiile manuale.
Acesta este motivul pentru care noul proiect Toyota a adus pe mașinile aflate în stadiul de prototip o cutie de viteze simulată electronic, care le permite șoferilor să schimbe treptele. O pedală de ambreiaj completează senzațiile pe care le au șoferii, iar sunetul de motor turat și de tobă de eșapament este redat artificial, printr-un difuzor amplasat în habitaclu. Lipsește doar mirosul de benzină arsă, pe care fanii mașinilor sport clasice îl iubesc.
Mașina modificată de Toyota este un Lexus UX300, o mașină complet electrică, dar care acum are și un turometru, care indică rotațiile pe minut ale motorului, în timp ce șoferul poate schimba până la șase trepte de viteză. Întreg sistemul se poate decupla de la un buton, deși cutia de viteze reală care se află sub capotă nu este conectată la motorul electric, ci se plimbă în gol.
Inginerii Toyota au declarat că mașina ar putea fi produsă în serie, cu această opțiune pentru pasionați, însă cutia de viteze reală va fi eliminată, deoarece crește inutil costurile și îngreunează mașina. Va fi menținut ambreiajul, schimbătorul cu șase trepte și sunetul specific mașinilor de curse.
Automobilul care urmează să atragă mai mulți cumpărători către mașinile electrice este dezvoltat de Shimoyama Technical Center, al Toyota.
Chiar dacă pentru cei mai mulți șoferi schimbătorul de viteze și ambreiajul reprezintă un coșmar de care abia așteaptă să scape, investiția Toyota în sistemul care simulează schimbătorul de viteze are în spate un număr important de pasionați, care în Japonia sunt mai mulți decât în Europa și care ar putea da un semnal puternic în piață, odată cu migrarea la mașinile electrice. Japonia nu a avut până acum un program coerent de electrificare și de stimulare a propulsiei electrice, din acest motiv volumele de vehicule cu baterii, vândute de companiile japoneze și europene în această țară sunt foarte mici, în comparație cu ceea ce se întâmplă în Europa.
Toyota a vândut în 2023 peste 100.000 de automobile electrice bZ4x, la nivel mondial, peste 90.000 fiind livrate clienților din Europa, însă în Japonia a vândut mai puțin de 3.000 de unități, deși mașina este produsă în uzina Motomachi, din orașul Aichi.
Guvernul japonez se laudă că vânzările de vehicule electrice au urcat la 59.000 de unități în 2022, de trei ori mai multe decât în 2021, în condițiile în care în Europa, în același an 2022 au fost vândute aproape 2 milioane de automobile complet electrice.