Rezultatele financiare ale Skoda pentru anul 2022 nu sunt deloc spectaculoase, dacă le comparăm cu cele din anii anteriori, așa cum nu sunt nici vânzările mărcii cehe. Singura gură de aer pe care a primit-o este din India, care a devenit a treia piața importantă pentru marcă.
Skoda a vândut în 2022 un total de 731.300 de vehicule, un volum care este cu 16,7 procente sub cel din anul anterior. Este foarte limpede că anul 2022 a fost unul dificil pentru companie, pentru că a pierdut piața din Rusia, unde a avea o expunere foarte mare, și a înregistrat scăderi și pe celelalte piețe, inclusiv în China, de unde urmează să se retragă.
Practic, compania cehă a înregistrat cel mai mic nivel al vânzărilor din ultimii 12 ani, situație care s-a regăsit și în rezultatele financiare, fiind al patrulea an consecutiv de scăderi. Veniturile mărcii cehe au fost mai mari decât cele din 2021, cu ajutorul crizei care a pus presiune pe cerere și a permis vânzarea de mașini mai scumpe. Skoda a înregistrat vânzări de 21 miliarde de euro, cu 18,5% mai mari decât cele din anul anterior. Situația dificilă reiese însă din profitul operațional, care nu a reușit să beneficieze de veniturile majorate, din cauza costurile crescute. Cu numai 628 de milioane de euro profit operațional, adică o scădere de 42%, față de cele 1,08 miliarde euro din 2021, și de peste 60%, față de cele aproape 2 miliarde euro din 2019, Skoda începe să-și piardă din reputația pe care a avut-o în cadrul VW Group, de generator de profit. De altfel, profitabilitatea companiei subsidiare a VW AG a coborât la 3% în ultimul an, iar lichiditățile nete au scăzut și ele cu 11,7%. Există și părți bune, fără îndoială, în parcursul Skoda din 2022. Unul dintre ele este creșterea vânzărilor de mașini electrice, respectiv a unicului model, Enyaq, cu cele două versiuni ale sale. Acesta a înregistrat un volum de 53.000 de unități, în creștere cu 20% față de anul anterior. Compania va continua să investească în electrificare și vrea să atingă în 2030 un procent de 70% din vânzări cu mașini electrice, având deja un plan de lansare pentru trei vehicule electrice în următorii trei ani.
Al doilea punct de cotitură al companiei, în 2022, a fost piața din India. Desemnată de VW Group să preia conducerea investițiilor și dezvoltării pe una dintre cele mai dinamice piețe din lume, Skoda a lansat modele dedicate acestei piețe, cum este Kushaq, și a reușit să obțină creșteri importante aici, astfel încât India a devenit a treia piață a mărcii, după Germania și Cehia. Cu 55.750 de automobile produse în uzina din India, o dublare practic față de 2021, și cu vânzări care au urcat la 51.865 unități, cu 127,7%, Skoda începe să devină un jucător cu potențial pe această piață. În plus, strategia de transformare în brand internațional, pe segmentele accesibile, va aduce noi piețe pentru marcă în Asia de Sud-Est și în Orientul Mijlociu.