Hibridele par o soluție bună, dar față de mașinile electrice au mai multe emisii pe parcursul exploatării. Cu toate acestea, clienții le preferă datorită autonomiei (în detrimentul electricelor) și consumului mic (față de mașinile ICE). Emisiile pe durata ciclului de viață includ emisiile provenite din fabricarea bateriilor și a vehiculelor, producția de materii prime și combustibil, utilizarea vehiculului și eliminarea la sfârșitul duratei de viață.
Deși este bine cunoscut faptul că vehiculele electrice cu baterii (BEV) nu produc emisii la țeava de eșapament, atenția se concentrează adesea pe procesele lor de fabricație și eliminare. Totuși, un nou studiu realizat de Consiliul Internațional pentru Transporturi Curate (ICCT) sugerează că BEV-urile sunt clar câștigătoare în ceea ce privește emisiile pe durata ciclului de viață al vehiculelor – mai ales când sunt încărcate cu energie regenerabilă.
Pentru modelele medii din anul 2024 din Statele Unite, impactul asupra mediului este evident: hibridele autoîncărcabile emit de 2,2 ori (sedanuri) și 2,5 ori (SUV-uri) mai multe gaze cu efect de seră pe parcursul duratei lor de viață decât omoloagele lor BEV.
În mod similar, vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) pentru ambele tipuri de caroserii emit aproximativ de două ori mai mult. În contrast, SUV-urile cu motor cu combustie internă (ICE) produc până la 3,5 ori mai multe emisii decât echivalentele lor BEV.
Cifrele citate au fost bazate pe vehicule încărcate de la rețeaua electrică medie. Cu toate acestea, atunci când BEV-urile sunt alimentate integral cu energie electrică regenerabilă, SUV-urile hibride emit de 4,9 ori mai multe emisii, iar SUV-urile ICE chiar de 6,7 ori mai multe gaze cu efect de seră pe parcursul ciclului lor de viață.
ICCT afirmă că emisiile nete de gaze cu efect de seră pe durata ciclului de viață al unui vehicul includ emisiile din fabricarea bateriilor și a vehiculelor, producția de materii prime și combustibil, utilizarea vehiculului și eliminarea la sfârșitul duratei de viață. Această măsură cuprinzătoare oferă o imagine clară a impactului asupra mediului al unei mașini.
Evaluarea de mai sus actualizează o analiză din 2021. Conform studiului original, emisiile pe durata ciclului de viață al unui BEV mediu de dimensiuni medii vândut în SUA în 2021 erau cu 57-68% mai mici decât cele ale unui vehicul ICE echivalent, variind în funcție de rețeaua de încărcare utilizată.
Pentru o comparație directă, noile cifre pentru 2024 sugerează că BEV-urile sunt cu 66-74% mai puțin poluante comparativ cu rivalii lor ICE, sau până la 85% mai curate atunci când este adăugată energia electrică regenerabilă.
ICCT a făcut, de asemenea, proiecții pentru 2030, când se așteaptă ca beneficiile de mediu ale BEV-urilor să fie și mai mari. Concret, emisiile pe durata ciclului de viață al SUV-urilor ICE din 2030MY sunt estimate să fie de 7,5 ori mai mari decât cele ale BEV-urilor echivalente alimentate cu energie regenerabilă. În plus, studiul indică faptul că PHEV-urile și HEV-urile au un potențial considerabil mai limitat de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră comparativ cu BEV-urile.
Puteți consulta întregul studiu realizat de Consiliul Internațional pentru Transporturi Curate utilizând acest link.