Renault 5, prezentat în premieră mondială la Geneva Motor Show 2024

Da mai departe!

Renault a dezvăluit, la Salonul Auto Internaţional de la Geneva, mult aşteptatul model electric R5, inspirat direct de cel mai vândut vehicul al său în 1972, producătorul auto francez sperând să stimuleze astfel vânzările sale de vehicule electrice (EV), transmite Reuters.

Renault 5 a fost o mașină unică, renumită pentru designul său avangardist, versatilitate și consumul redus de combustibil. A înfruntat provocările vremurilor sale alături de milioane de familii: criza petrolieră, stilul de viață în schimbare sau apariția necesității unei a doua mașini. Rămânând fidel acestei moșteniri, Renault 5 E-Tech electric este un răspuns îndrăzneț la provocările societății și celor de mediu din zilele noastre – sobrietate energetică, sustenabilitate și o amprentă redusă de carbon.

Cu un design care câștigă inimi, caracteristici electrice și digitale create pentru a fi atât funcționale, cât și distractive, Renault 5 E-Tech electric are tot ce îi trebuie pentru a deveni noua referință în cazul mașinilor de oraș în perioada tranziției energetice.

Micul model, promis în 2021 ca parte a planului de redresare a Renault, copiază elemente de design de la R5 şi Super 5 – stopurile verticale şi culorile luminoase. În perioada 1972 – 1996, au fost vândute peste nouă milioane de maşini R5 şi Super 5.

„Renault 5 E-Tech electric nu este o mașină ca oricare alta. Lansarea sa coincide cu o schimbare majoră de direcție făcută de milioane de europeni către un nou tip de mobilitate – electrică, conectată și durabilă. De asemenea, a declanșat transformarea grupului Renault într-o companie auto de nouă generație. Pentru a dezvolta această mașină în doar trei ani în Franța, la cel mai înalt standard tehnologic, toate deciziile noastre au fost disruptive, iar organizația noastră mai agilă decât oricând. Am fost primii care au pariat pe o platformă 100% electrică pentru dezvoltarea unui automobil european de talie mică, pe optimizarea costurilor de-a lungul lanțului valoric, cât și pe relocarea ecosistemului industrial… Doar o mașină emblematică ar fi putut reuni echipele noastre în acest fel și ar fi putut mișca lucrurile în intern. (…) Cu acest model, dovedim că producția în Europa, în Franța este cu adevărat posibilă!”, a declarat Luca de Meo, directorul executiv al grupului Renault.

Spre deosebire de alte mărci care au relansat cu succes modele reprezentative, cum ar fi Mini sau Fiat 500, Renault a evitat ceea ce Gilles Vidal, şeful departamentului de design, a numit „retrofuturism”.

Relansarea unui model vechi trebuie făcută „la momentul potrivit, când rezonează corect în istoria mărcii”, a declarat Gilles Vidal la prezentarea R5.

Esenţial în cadrul eforturilor Renault de a produce maşini electrice accesibile, micul sedan nu va fi imediat disponibil cu cea mai ieftină versiune a sa.

Când Renault 5 a fost lansat, în 1972, acesta a întors capete datorită designului său original și modern. Cu bare de protecție din plastic, caroserie viu colorată și faruri care îi confereau un aspect jucăuș, aproape uman. Realizat pentru a reflecta fața în schimbare a societății, a înregistrat un succes imediat printre francezi, în special femei și tineri, un nou grup de clienți la momentul respectiv. Așadar, cum reînvii o emblemă cu o asemenea popularitate?

Echipa de design a avut acum o abordare profund emoțională, adoptând un stil „retrofuturist”. Culori de inspirație pop, faruri cu aspect îndrăzneț, stopuri verticale, aripi sculptate, plafon colorat, grilă de aerisire pe capotă și multe altele. Renault 5 E-Tech electric face multe aluzii din punct de vedere al stilului la predecesorul său. Ideea a fost de a da un „twist” proaspăt caracteristicilor care încă trăiesc în mintea oamenilor, dar în conformitate cu zilele noastre și cu tranziția electrică.

Grila de pe capota modelului original a fost reinventată pentru a ține pasul cu vremurile. Astăzi, este un indicator care arată gradul de încărcare în forma iconicului număr 5. Când șoferul se apropie de vehicul, acesta se aprinde, simbolizând interacțiunea strânsă dintre om și mașina sa. Un alt exemplu de interfață umanizată este secvența de bun venit a farurilor LED realizate în formă de pupilă umană, care „fac cu ochiul” șoferului. Absente de la modelul Renault 5 original, dar esențiale astăzi pentru o eficiență optimă, sunt caracteristicile aerodinamice. Prezente, dar invizibile, acestea pot fi descoperite, de exemplu la detaliile din sticlă ce acoperă stopurile pentru a optimiza fluxul de aer.

Emoția din exterior se regăsește și în interior. Modelul dispune de un ecran tactil multimedia mare de 10.1 inchi cu o interfață luminoasă și fluidă. Designul grafic și sonor al secvenței de bun venit a fost dezvoltat în colaborare cu institutul de muzică și sunet Ircam și cu Jean-Michel Jarre. Renumitul artist este un pionier al muzicii electronice și un pasionat de tehnologie. El a dezvoltat, de asemenea, diferitele semnale sonore de la bord, precum și VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), o alarmă externă emisă de mașină la viteze mai mici de 30 km/h, pentru a avertiza pietonii.

Conform oficialilor francezi, pentru a se asigura că modelul de serie exprimă atractivitatea modelului de prezentare dezvăluit în ianuarie 2021, echipele de proiectare, inginerie și produs au lucrat împreună în stil „commando”, ca parte a unui proces invers de tipul „de la schiță la model de serie”. Proiectarea vehiculului este adaptată platformei pe care urmează să fie construit.

În acest caz însă, inginerii au lucrat în sens invers, dezvoltând platforma pentru designul care i-a câștigat atenția lui Luca de Meo: o machetă din rășină creată de departamentul Advanced Design. Renault 5 E-Tech electric este primul vehicul proiectat în întregime pe baza AmpR Small (fosta CMF-B EV), platformă Ampere dedicată vehiculelor electrice din segmentul B. Acest lucru oferă vehiculului avantaje competitive reale precum podea plată, ampatament lung (2,54 m), spațiu interior optimizat și capacitate portbagaj de 326 litri, centru de greutate coborât și greutate redusă (mai puțin de 1.500 kg). Platforma AmpR Small a adus, de asemenea, economii de scară în multe domenii, fără a compromite componentele sau tehnologiile electrice care sunt utile clienților. Prin această abordare implementată pentru prima dată, Renault a reușit să reducă timpul de dezvoltare la doar trei ani.

Renault 5 E-Tech electric se prezintă și cu un nou încărcător bidirecțional AC compatibil cu tehnologiile V2L (vehicle-to-load) și V2G (vehicle-to-grid). Planul francezilor este ca acest sistem să fie utilizat la scară largă și să poziționeze vehiculul drept un jucător activ în ecosistemul energetic datorită serviciilor Mobilize, facilitând alimentarea înapoi în rețea cu energie electrică fără emisii de dioxid de carbon. Ca urmare, utilizatorii se pot bucura de economii semnificative la facturile de energie electrică.

Sub capotă, motorul electric al Renault 5 este mai compact decât cele de pe Megane E-Tech sau Scenic E-Tech, pe care se și bazează. Rămâne totuși fidel preferinței Renault pentru un motor sincron cu rotor bobinat. Deoarece nu are magneți permanenți, nu folosește elemente rare, reducând astfel impactul său asupra mediului. Bazându-se pe experiența predecesorilor săi în ceea ce privește durabilitatea, motorul este disponibil în trei variante: 110 kW (150 CP / 245 Nm), 90 kW (120 CP / 225 Nm) sau 70 kW (95 CP / 215 Nm). Doar primul va fi disponibil la momentul lansării, celelalte urmând a fi anunțate ulterior.

Pentru versiunea de 150 CP, Renault 5 E-Tech electric accelerează de la 0 la 100 km/h în circa 8 secunde și de la 80 la 120 km/h în mai puțin de 7 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h.

Motorul de 110 kW este asociat unei baterii de 52 kWh, în timp ce motoarele de 90 kW și 70 kW sunt asociate unei baterii de 40 kWh. Cea mai mare, care va fi singura disponibilă la lansarea pe piață, are o capacitate de 52 kWh și o autonomie WLTP de până la 400 km. A doua are, cea de 40 kWh, asigură o autonomie WLTP de până la 300 km WLTP. Ambele folosesc tehnologia NMC (nichel mangan cobalt), pentru cea mai bună densitate de energie disponibilă pe piață azi.

Aceste module de baterii sunt proiectate pentru a îmbunătăți densitatea energetică fără a crește dimensiunea. Bateria de 52 kWh include patru module mari în carcasa sa, comparativ cu cele 12 module mai mici găsite pe Megane E-Tech electric și Zoe. Această arhitectură simplificată aduce economii de greutate de 20 kg în comparație cu Zoe (aproximativ 300 kg). Un total de 46 de celule sunt asamblate în fiecare dintre cele patru module, fiecare cântărind aproximativ 55 kg.

Bateria de 40 kWh are doar trei module mari în aceeași carcasă. Fiecare dintre aceste trei module include 31 de celule de grosime crescută, cântărind aproximativ 240 de kilograme. Pentru performanțe îmbunătățite în toate condițiile, bateria este echipată cu un sistem de răcire pe bază de lichid pentru a-și regla temperatura. Pentru o mai mare siguranță, lichidul de răcire nu circulă în interiorul carcasei, ci prin podeaua extrudată.

Renault 5 E-Tech electric va fi primul dintr-o serie lungă de mașini care vor fi echipate cu noul încărcător bidirecțional AC de 11 kW cu V2L (vehicle-to-load) pentru conectarea unui dispozitiv la bateria vehiculului și, ep anumite piețe, cu V2G (vehicle-to-grid) pentru alimentarea cu energie electrică înapoi în rețea și economisirea încărcării la domiciliu.

Acest încărcător bidirecțional AC de 11 kW va fi operațional pe versiunile de 110 kW și 90 kW, versiunea de 70 kW fiind echipată cu un încărcător convențional, adică unidirecțional, de 11 kW AC. Încărcătorul de 11 kW montat standard pe toate versiunile face ca Renault 5 E-Tech electric să fie și mai versatil, gata să iasă pe șosea în orice oraș european.

La un punct de încărcare AC de 11 kW, bateriei de 52 kWh îi va lua 4 ore și 30 de ore pentru a se încărca de la 10% la 100%. Pentru bateria de 40 kWh încărcarea va dura cu o oră mai puțin.

Pentru încărcarea rapidă DC, la stațiile de pe autostradă de exemplu, sistemul de propulsie de 110 kW are o priză DC de 100 kW pentru bateria de 52 kWh. Sistemul de propulsie de 90 kW este echipat cu o priză DC de 80 kW pentru a încărca bateria de 40 kWh. Bateria determină puterea maximă de încărcare DC, deoarece încărcătorul este integrat în punctul de încărcare DC. În ambele cazuri, va dura doar 30 de minute pentru a încărca bateria de la 15% la 80%.

O aplicație pentru smartphone – My Renault – facilitează gestionarea și controlul de la distanță al tuturor funcțiilor asociate încărcării bidirecționale, în vederea optimizării costurilor și a menținerii nivelului necesar de mobilitate, doar prin specificarea următoarei ore de plecare și a nivelului necesar de încărcare a bateriei. În timp ce vehiculul este conectat, acesta nu va scădea niciodată sub pragul minim de siguranță stabilit de utilizator. Aplicația My Renault va permite, de asemenea, utilizatorilor să programeze încărcarea fără V2G, să gestioneze funcția Plug & Charge și așa mai departe.

Renault 5 E-tech electric va fi disponibil în două versiuni de echipare la momentul lansării, fiecare cu o baterie de 52 kWh: Techno și Iconic Cinq, primul cu echiparea „Collection”.

Nivelul de echipare Techno va fi livrat standard cu jante din aliaj, ecran de 10 inchi, setări MULTI-SENSE, cameră video pentru marșarier, sistem multimedia OpenR Link cu Google încorporat, încărcare wireless a smartphone-ului, indicator luminos care arată nivelul de încărcare pe capotă și Active Driver Assist.

Nivelul de echipare Iconic Cinq va avea vopsea în două culori, scaune și volan încălzite (trei niveluri), parcare hands-free, senzori de obstacole față, spate și lateral și o serie de caracteristici specifice de design.

Pentru a satisface clienții care caută versiuni de echipare de top dar fără a necesita o autonomie maximă, atât versiunile Techno, cât și Iconic Cinq vor fi disponibile cu bateria de 40 kWh la o dată ulterioară. Tot atunci, vor fi lansate și versiuni entry-level mai accesibile, din nou cu bateria de 40 kWh.

Renault este singurul mare producător auto important din Europa prezent la ediţia din acest an a Salonului Auto Internaţional de la Geneva, primul de la pandemie. 

Related posts