În 2024, România a urcat cinci locuri în cea de-a patra ediție a studiului „EV Charging Index” realizat de Roland Berger, până pe locul 20, cu 46 de puncte din 100. În 2023, România se afla pe locul 25, cu 39 de puncte din 100.
Studiul arată că, după o perioadă de expansiune rapidă, anul 2023 a înregistrat o încetinire în creșterea vânzărilor de vehicule electrice. Sectorul se confruntă în prezent cu numeroase adversități, inclusiv costurile ridicate ale electricității, inflația și reducerea subvențiilor pe măsură ce guvernele își reorientează finanțarea dinspre vehicule către instalațiile de încărcare, reiese din cea mai recentă ediție a Roland Berger EV Charging Index.
Cu toate acestea, ar trebui să fie doar o chestiune de timp până când ratele de creștere ale EV să se redreseze, consideră consultanții.
Această a cincea ediție a EV Charging Index acoperă 32 de piețe din Europa, America, Orientul Mijlociu și Asia și 31 de indicatori. Indicele se bazează pe interviuri din industrie, cercetare primară și un sondaj realizat pe 16 000 de participanți realizat în al doilea trimestru al anului 2024. În acest raport, consultanții prezintă constatările generale privind penetrarea vehiculelor electrice, politica în domeniu, infrastructura și dinamica pieței.
Indicele de încărcare a vehiculelor electrice evaluează gradul de pregătire al unei țări în ceea ce privește instalațiile de încărcare, măsurând suficiența rețelei și satisfacția clienților în cadrul tendințelor actuale ale vehiculelor electrice.
În 2023, raportul global vehicul-încărcător și raportul vehicul-încărcător public au revenit în direcția bună datorită creșterii rapide în anumite regiuni. Mai mult de 80% dintre respondenți consideră că încărcarea publică a devenit mai ușoară în ultimele șase luni și toate piețele se îndreaptă spre o încărcare mai rapidă.
În întreaga lume, producătorii OEM își sporesc implicarea în încărcare, fie prin propriile rețele de marcă
fie colaborând cu alții în cadrul consorțiilor, arată raportul. Între timp, piața este vibrantă, cu o varietate de companii noi atât în regiunile mature, cât și în cele în curs de dezvoltare.
Chiar dacă scorul general al Chinei nu a crescut în 2023, dar avansul său în fruntea clasamentului nu a avut de suferit. Pentru cei mai apropiați concurenți ai săi – Germania, Statele Unite și Țările de Jos – scorurile fie au stagnat, fie au scăzut, o tendință întâlnită pe majoritatea piețelor consacrate în 2023.
Deși dezvoltarea rețelei publice de încărcare din SUA este încă cu mult în urma altor țări fruntașe, procentul foarte ridicat de proprietari de EV cu încărcare la domiciliu reduce dependența de rețeaua publică. Între timp, piețele în curs de dezvoltare din Orientul Mijlociu și Asia de Sud-Est înregistrează o creștere rapidă a vânzărilor de vehicule electrice și decalajul față de țările fruntașe.
Cum au evoluat vânzările de mașini electrice și care sunt cele mai active piețe
Ratele globale de penetrare a vânzărilor de vehicule electrice (ponderea vehiculelor electrice vândute ca procent din totalul vehiculelor vândute) a continuat să crească în 2023. Cu toate acestea, rata de penetrare variază considerabil de la o țară la alta, fiind influențate de factori politici, ofertă și cerere. Asia (cu excepția Chinei) și Orientul Mijlociu au înregistrat cele mai mari creșteri, ratele de penetrare dublându-se în ambele regiuni comparativ cu 2022. Europa, China și America au înregistrat creșteri mai treptate. Unele piețe auto importante au înregistrat o scădere a de penetrare a vânzărilor: Coreea de Sud a scăzut de la 11% la 9%, în timp ce Germania a a scăzut de la 37% la 26%.
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice a continuat în 2023, dar a arătat semne de încetinire în a doua jumătate a anului, după schimbări de politică în piețe mature precum Germania și Regatul Unit. Norvegia continuă să conducă drumul, cu o rată de penetrare a vânzărilor de 91%, în timp ce Olanda a atins 44%. Regatul Unit, Germania și Franța, unde vehiculele electrice reprezintă 4-5% din autoturisme, toate au înregistrat rate de penetrare a vânzărilor de aproximativ 25%.
Unde se încarcă mașinile electrice? Diferențe între piețele din China, SUA și Europa
Există divergențe considerabile în ceea ce privește creșterea infrastructurii. China a fost mult timp lider în acest domeniu, dar și alte țări investesc acum masiv pentru extinderea rețelelor de încărcare, arată raportul Roland Berger.
Parcările comunitare sunt cele mai preferate locații pentru încărcarea în spații publice în China, imediat înaintea parcărilor din centrele comerciale și a parcărilor parcările de la locul de muncă. Ultimele două sunt mai populare în Statele Unite și în Europa de Vest. Conducătorii de vehicule electrice din China au o preferință ușor preferință ușor mai mare decât media pentru încărcarea la hoteluri și stațiuni, dar clasifică încărcarea pe străzile municipale la un nivel mai scăzut decât toate celelalte regiuni.