Vânzările de automobile electrice pe piața din Germania au reînceput să crească după mai multe luni de scădere cauzate de eliminarea subvenției de stat la achiziția acestora. Chiar dacă cifrele sunt mai slabe decât în urmă cu un an, se înregistrează o creștere față de lunile anterioare, situație care dă un semnal pozitiv.
Mașinile electrice au înregistrat în iunie cel mai bun rezultat de vânzări din ultimele șase luni, adică de la eliminarea bonusului de mediu ce era acordat de statul german la achiziția unui vehicul complet electric. Guvernul actual a eliminat bonusul în decembrie, în urma unei decizii politice.
Conform datelor analizate de Profit.ro, volumul de vehicule electrice înmatriculat în luna iunie în Germania a ajuns la 43.000 de unități, reprezentând o cotă de piață de 14,6%, cea mai bună din decembrie și până astăzi. Vânzările au un declin de 18% față de luna iunie 2023, dar la acel moment prețul mașinilor era mult mai mic, ca urmare a subvenției.
Analiștii germani susțin că este inevitabilă o scădere a pieței de mașini electrice la finalul acestui an, dar rămâne semnificativ faptul că a reînceput să crească interesul populației pentru acest tip de vehicule, chiar și fără bonus de mediu.
În ceea ce privește vânzările pe mărci, lucrurile au luat-o într-o direcție mai puțin așteptată, deoarece brandul chinezesc MG a crescut foarte mult, ajungând la 5.100 de vehicule înmatriculate, din cqre 4.668 electrice, un volum cu care depășește Tesla (4.648 unități, scădere -42% în iunie). Marca VW rămâne cea mai vândută pe segmentul electric, după primele șase luni (29.000 unități), iar Tesla pe locul secund (21.000 unități), dar situația din iunie arată o vulnerabilitate mare a celor de la Tesla în fața chinezilor.
În acest moment, nu mai puțin de opt mărci din China au intrat pe piața din Germania, însă ponderea lor este încă mică (MG cumulează 86% din totalul lor), având doar 2% din piața de electrice din această țară.
În același timp, în iunie, Dacia Spring aproape că nu a contat pe piață, cu doar 83 de unități Spring înmatriculate, brandul fiind în așteptarea debutului comercial al versiunii face-lift, care va sosi însă pe piață doar în septembrie.
Pentru motoarele cu ardere internă, situația este complet diferită pe această piață, în cazul benzinei comparativ cu dieselul. Dacă motoarele cu benzină au înregistrat o creștere a cotei de piață la 37,6%, pentru diesel cota a scăzut la cel mai mic nivel, respectiv 17,7%. Ambele categorii cumulate au crescut cu 12%, ceea ce arată clar că vremea acestor motoare este departe de a se fi încheiat. Cresc și motoarele hibrid, care nu sunt altceva decât motoare termice electrificate, care oferă cifre de consum mai bune. Ponderea lor în piață a ajuns acum la 24,4%, în timp ce PHEV-urile par să piardă teren, având cea mai mică pondere din ultimul an și jumătate, 5,2%.
Piața auto din Germania a crescut în iunie cu 6,1%, evoluția fiind în contrast cu așteptările, la un volum de 297.329 vehicule, foarte aproape de cifrele pe care această țară le înregistra înainte de criza pandemică.
Ca și în România și pe alte piețe, una dintre cauze ar putea fi interdicția de înmatriculare, după 1 iulie, a mașinilor fără GSR 2, noile norme de securitate, ceea ce a determinat dealerii din toată Europa să-și înmatriculeze stocurile pentru a nu rămâne cu ele nevândute.
Din acest motiv, este prognozată o încetinire a creșterii sau chiar scăderi în lunile următoare, ca efect de bumerang.
După prima jumătate de an, Germania are o creștere de 5,4% a pieței auto, iar previziunile vorbesc despre un volum la final de an similar cu cel din 2023, adică de circa 2,8 – 2,9 milioane de autoturisme înmatriculate.