China este pe cale să depăşească Japonia ca principal exportator de automobile din lume, până la sfârşitul anului 2023, potrivit Moody’s Analytics, transmite CNBC.
”China a atras atenţia asupra ei prin pandemie, depăşind Coreea de Sud în 2021 şi Germania în 2022, devenind al doilea mare exportator de maşini”, a declarat agenţia de rating într-un raport.
China se apropie acum de Japonia, se arată în raport, adăugând că decalajul a fost în medie de aproximativ 70.000 de maşini pe lună în trimestrul încheiat în iunie, comparativ cu aproape 171.000 în aceeaşi perioadă a anului trecut.
”În acest ritm, China este pe cale să depăşească Japonia până la sfârşitul anului”, au scris economiştii Moody’s, referindu-se la un clasament global pe care Japonia îl revendică din 2019.
Avantaj competitiv?
O cerere în creştere pentru vehicule electrice a dus exporturile totale de automobile din China dincolo de nivelurile observate înainte de pandemie.
În prima jumătate a anului 2023, veniturile din exportul de vehicule electrice ale Chinei s-au dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
În comparaţie, exporturile totale de automobile din Japonia şi Thailanda, care includ atât vehicule tradiţionale, cât şi vehicule electrice, nu au înregistrat încă o revenire la nivelurile de dinainte de pandemie.
China se mândreşte cu un avantaj competitiv în producţia de celule de baterii litiu-ion, pe care Moody’s l-a citat ca un factor care le oferă producătorilor săi de automobile un avantaj în ceea ce priveşte costurile de producţie a vehiculelor electrice.
Potrivit proiecţiilor Moody’s, China produce mai mult de jumătate din aprovizionarea mondială cu litiu, datorită costurilor sale reduse cu forţa de muncă, în comparaţie cu rivalii Japonia şi Coreea de Sud.
China se mândreşte, de asemenea, cu mai mult de jumătate din capacitatea mondială de rafinare a metalului.
Drept urmare, unele dintre cele mai mari companii auto din lume au înfiinţat unităţi de producţie în China, inclusiv Tesla şi BMW .
Cu toate acestea, Moody’s a remarcat că mărcile străine nu le-au eclipsat pe cele locale precum Chery şi SAIC.
”Într-adevăr, viteza cu care China a îmbrăţişat noile tehnologii în industria auto este de neegalat”, au spus economiştii.
Regiunea Asia-Pacific, care găzduieşte unele dintre cele mai mari puteri exportatoare de automobile din lume, cum ar fi Coreea de Sud, China şi Japonia, a înregistrat o redresare mixtă a exporturilor de automobile, a subliniat Moody’s.
Cu toate acestea, vehiculele electrice au reprezentat aproape 30% din toate maşinile de pasageri vândute la nivel mondial anul trecut, comparativ cu mai puţin de 5% înainte de pandemie.
Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, în aprilie, vânzările de maşini electrice au crescut la peste 10 milioane în 2022, China fiind în frunte şi reprezentând aproximativ 60% din piaţă.
Moody’s a atribuit creşterea cererii de vehicule electrice în parte ”reducerilor mari de preţuri de către producătorii chinezi şi sprijinului generos din partea guvernului”.
De exemplu, o taxă de achiziţie de 10% pentru maşinile noi a fost scutită pentru vehiculele electrice din 2014, menționează analiza CNBC.