Înmatriculările de autoturisme, în România, au crescut cu 36%, în primele patru luni din 2022, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce versiunile „electrificate” au înregistrat un salt de 131,1%, arată datele publicate, miercuri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
„După evoluţia importantă a primelor trei luni, luna aprilie 2022 vine cu o creştere de doar 7,4% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, creştere înregistrată după 4 luni de scădere de la sfârşitul anului precedent. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna aprilie 2022 este în creştere cu 89,7% faţă de perioada similară din anul 2020 şi cu 10,2% în scădere faţă de aprilie 2019. Înmatriculările de autoturisme sunt în creştere la patru luni 2022 (+36%) faţă de 2021”, notează sursa citată.
Conform statisticii, pe piaţa naţională, clasamentul primelor zece mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus, după primele patru luni, de Dacia, cu 9.832 de unităţi, urmată de Ford (3.596), Hyundai (3.282), Renault (2.904), Toyota (2.852), Volkswagen (2.746), Skoda (2.604), Mercedes Benz (2.367), Peugeot (1.512) şi Fiat (996).
Categoria autoturismelor (aproximativ 83% din totalul înmatriculărilor) a înregistrat, în luna aprilie a acestui an, un volum de 8.371 de unităţi, cu 24% mai mult decât în luna similară din 2021.
La segmentarea pe clase, în perioada ianuarie – aprilie 2022, comparativ cu intervalul similar din 2021, se consemnează o evoluţie mixtă în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+174,2%), Clasa B (+21%), Clasa C (+25,6%), Clasa D (+12,5%), Clasa E (+2,7%), Clasa F (-9,6%), SUV (+39,8%), MPV (+284,7%) şi Clasa Sport (+22,1%).
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV se află pe prima poziţie, cu o cotă de 46,4% (+1,3% faţă de 2021), urmat de Clasa C (cotă de 24,3%, -2%) şi Clasa B (cotă de 16,7%, -2,1%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 42,2% faţă de perioada similară din 2021, până la o pondere de 64,9% din total. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 20,7% de la an la an şi deţin o cotă de 15,3%.
Pe de altă parte, autoturismele „verzi” (electrice 100%, hibrid pluh-in şi full hybrid) deţin, după primele patru luni ale acestui an, o cotă de piaţă de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% şi 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel. În acest context, achiziţiile de maşini ecologice s-au dublat (+131,1%), comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021, marjă în care autoturismele full electrice au consemnat un salt de 487,4%, iar cele plug-in hybrid de 159,5%.
Primele cele mai vândute cinci modele de autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 1.458 de unităţi, Tesla Model 3 (cu 235 de unităţi), Hyundai Kona (171), Renault Zoe (106) şi Volkswagen e-UP! (95).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 119 unităţi (+221,6% de la an la an), urmată de Mercedes Benz GLE (96 unităţi, +220%), Hyundai Tucson (87 de unităţi), Mercedes Benz GLC (79 de unităţi, +97,5%) şi Renault Captur (70 de unităţi, +32,1%).
De asemenea, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primele trei locuri Toyota Corolla – cu 617 de unităţi (+9,2% faţă de 2021), Toyota C-HR (579 unităţi, +5,9%) şi Toyota RAV4 (400 unităţi, +9,6%).
Potrivit sursei citate, cele mai multe achiziţii de autoturisme înregistrate în aprilie 2022 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 64% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Raportat la primele patru luni din acest an, persoanele juridice acoperă o pondere de 59%, iar diferenţa de 41% le-a revenit persoanelor fizice.
La categoria autovehiculelor comerciale uşoare s-a consemnat o scădere de 17,4%, la patru luni.