Dezvoltare uniformă, asta își dorește Uniunea Europeană pentru rețeaua de stații de încărcare a mașinilor electrice în statele membre. Cu toate acestea, România este cu mult în urmă.
Astfel, la Bruxelles a fost adoptată o lege prin care, începând din 2025, trebuie instalate stații de încărcare rapidă de mare putere la fiecare 60 de kilometri, pe drumurile care fac parte din rețeaua transeuropeană de transport.
Dacă ne raportăm la o mașină care are o capacitate a bateriei de 77,4 kWh, aceasta s-ar putea încărca de la o stație de 150 kw, în mai puțin de 20 de minute. Încărcarea se face de la 10% la 80%, acesta este standardul. Proiectul discutat de UE vizează întreg teritoriul blocului comunitar.
Pe ce drumuri ar trebui să existe puncte de încărcare, în România
Pentru România, aceste stații amplasate la cel mult 60 de kilometri ar trebui să fie pe următoarele drumuri:
- Autostrada A1 București-Pitești-Sibiu-Timișoara-Arad
- Autostrada A2 București-Constanța
- DN 5 București-Giurgiu
- DN 6 București-Alexandria-Craiova-Lugoj
Proiectul va fi realizat pe fonduri europene, iar potrivit unor surse, în următorii doi ani vor fi instalate 222 de stații de încărcare.
”Un element important din acest plan european este faptul că ce vrea UE și e foarte bine pentru noi asta, ca țară aflată în extremitatea estică, vrea să împartă stațiile de încărcare corect pe teritoriul european.
Nouă ne lipsesc huburile, adică mai multe stații foarte rapide puse în același loc. Iar în aceste reguli europene sunt foarte bine notate aceste puncte. Nu este vorba doar de instalarea câtei unei stații de 150 kw la 60 de kilometri, ci instalarea ei într-un hub de stații care în total să aibă 400, după aia respectiv 600 kw. În aceste condiții constructorul de stații ar trebui să aleagă”, a declarat Mircea Meșter.
În prezent, există 500.000 de puncte de încărcare, în anul 2025 ar trebui să ajungă la 1.000.000 de stații de încărcare, iar în 2035, la peste 3,5 milioane de puncte de încărcare.