Ford a anunțat în februarie că va investi 3,5 miliarde de dolari pentru a construi o fabrică de baterii în Michigan, folosind tehnologia furnizată de CATL, cel mai mare producător de baterii din lume. Congresmenii republicani Jason Smith și Mike Gallagher, care conduc Comitetul pentru Taxe ale Camerei și respectiv Comitetul de relații cu China, au cerut într-o scrisoare scrisoare comună companiei Ford să răspundă la mai multe întrebări privind înțelegere pe care o are cu CATL, precizează Reuters.
Ei au avertizat că, dacă Ford rămâne dependent de China pentru inputuri pentru producerea bateriilor pentru vehicule electrice, „compania se va expune pe ea însăși și pe contribuabilii americani la capriciile Partidului Comunist Chinez și ale politicii sale”.
Ford a declarat vineri că examinează scrisoarea și va răspunde. Compania americană a spus că „va fi deține și va conduce această fabrică în Statele Unite, în loc să construiască o fabrică de baterii în altă parte sau să importe exclusiv baterii LFP (litiu cu fosfat de fier) din China, așa cum fac concurenții noștri”.
Comitetele au spus că multe sute sute din cele 2.500 de locuri de muncă din fabrica Ford vor fi ocupate de angajații CATL din China, care se vor ocupa de instalarea și întreținerea echipamentelor.
În scrisoare se menționează că dezvăluirile făcute publice și rapoartele din mass-media sugerează că la scurt timp după anunțul parteneriatului Ford și compania chineză, „CATL a luat măsuri pentru a-și menține controlul efectiv, în timp a simulat că-și cedează pachetele de acțiuni” deținute în companii cu sediul în provinci Xinjiang, care sunt bănuite de folosirea muncii forțate..
Organizațiile pentru apăararea drepturilor omului acuză Beijingul de abuzuri împotriva locuitorilor uiguri din Xinjiang, inclusiv utilizarea în masă a muncii forțate în lagărele de internare. China neagă aceste alegații.
În 2022, Congresul a adoptat Legea de reducere a inflației în valoare de 430 de miliarde de dolari, care va interzice în viitor acordarea creditele de stat pentru vehicule electrice în cazul în care componentele bateriilor pentru vehicule electrice au fost fabricate sau asamblate de o „entitate străină periculoasă”.
Ford încă așteaptă îndrumări de la Trezoreria SUA pentru a se asigura că parteneriatul nu încalcă aceste cerințe.
„Suntem îngrijorați de faptul că înțelegerea ar putea facilita pur și simplu conectarea parțială a tehnologiei bateriilor controlate de Republica Populară Chineză, a materiilor prime și a angajaților, în timp ce colectăm credite fiscale și returnăm fonduri către CATL prin acordul de licență”, se spune în scrisoarea Camerei.
Senatorul republican Marcio Rubio a cerut administrației Biden să investigheze acordul și a să vină cu o măsură care să interzică acordarea creditelor de stat de consum pentru vehiculele electrice produse folosind tehnologia CATL.