Dacia a anunțat că va folosi combustibili sintetici în Raliul Dakar, acolo unde va participa cu două prototipuri ce vor fi prezentate anul viitor. Vestea a luat prin surprindere, având în vedere că acest tip de carburant era văzut ca o soluție extrem de scumpă. La scurt timp după Dacia, Porsche a lansat o nouă campanie de promovare, prin care încearcă să dovedească sustenabilitatea e-fuels.
„Cum să facem eFuels cu adevărat sustenabili” este titlul unui document publicat de Porsche pentru a-și susține campania de promovare a mașinilor cu combustie care folosesc acest tip de combustibil. Constructorul german sport este cel care a stat la originea modificării legislative a Comisiei Europene, pentru acceptarea acestor carburanți pe lista celor acceptați după 2035. Argumentul pe care l-au adus reprezentanții Germaniei în negocieri a fost cel legat de neutralitatea de CO2 pe care acești combustibili sintetici o au, cel puțin în teorie.
Porsche aduce în discuție cele 1,3 miliarde de automobile care circulă în prezent pe șoselele lumii și care vor polua în continuare, chiar și după ce vânzările de mașini noi care emit CO2 vor fi interzise. EFuels ar putea rezolva această problemă, dar nu prin eliminarea CO2-ului emis, ci prin faptul că la producerea lor va fi utilizat CO2 extras din atmosferă.
Porsche a demarat un proiect în sudul Chile, acolo unde o uzină va produce combustibili sintetici din apă și CO2 și îi va transforma în metanol. Energia necesară producerii va fi luată de la eoliene, pentru că vorbim despre o regiune cu vânturi constante și puternice. „Turbinele pot opera 270 de zile pe an și țintim să folosim puterea vântului pentru a produce combustibili sintetici”, spun cei de la Porsche. Compania și-a propus să producă, în faza pilot, 130.000 de litri anual.
Ulterior, metanolul produs va putea fi transformat în benzină sau motorină sintetică, un combustibil cu comportament identic cu cel al substanțelor produse de rafinării din petrol.
Dacia speră la prelungirea vieții motoarelor cu benzină
Denis le Vot, CEO-ul Dacia, susține că Aramco, cea mai mare companie petrolieră din lume, va produce la rândul ei combustibili sintetici, iar noua companie Horse, înființată de Renault Grup din separarea producției de motoare și cutii de viteză la nivel global, ar putea să dezvolte motoare care să funcționeze cu acest tip de combustibili.
„Avem un scop, Dacia caută să aibă cele mai scăzute emisii și vom folosi combustibili sintetetici cu ajutorul Aramco”, a spus le Vot în conferința în care a anunțat participarea Dacia la Dakar. Dar spre deosebire de Porsche, care poate vinde mașini la orice preț, iar clienții acestei mărci își vor permite să cumpere, la nevoie, și eFuels scumpi, la Dacia lucrurile nu stau la fel.
Pe de o parte, un litru de astfel de combustibil a fost estimat în prezent la de 10 ori prețul unui litru de benzină.
De cealaltă parte, motoarele vor trebui să poată face diferența între carburanții fosili și cei sintetici, ceea ce va aduce costuri suplimentare de producție. „Noi vrem ca toți acești combustibili sintetici să fie potriviți pentru toată lumea, nu știm ce va fi peste zece ani, însă este important ca reglementările să deschidă calea și productorii de automobile să poată folosi acești combustibili. Simbolic, începem cursa cu acești combustibili și vom lucra în continuare cu partenerii noștri pentru a vedea cum putem susține dezvoltarea lor pe viitor”, a mai spus șeful Dacia.
Porsche: combustibilul produs în Chile va putea fi vândut la benzinărie
Constructorul de mașini sport Porsche insistă cu argumentul legat de producția simplă a eFuels. „Combustibilul produs în Chile nu conține decât aer și apă și poate fi vândut la orice benzinărie din lume”, spun cei de la Porsche. Ei mai amintesc și faptul că orice motor actual termic va putea folosi acești combustibili, ceea ce ar putea face chiar și vechile mașini de pe străzi mai prietenoase cu mediul.
Porsche și-a propus să ajungă la un volum de producție de 55 de milioane de litri de eFuel până în 2025 și la 550 milioane de litri în 2027. Calculele companiei arată că deja ar reprezenta 1,2% din necesarul de combustibil pentru mașinile de pe șoselele Germaniei.
Viitorul ar putea fi unul cu combustie
Atât pentru Dacia, cât și pentru Porsche, menținerea motoarelor cu combustie pe mașinile vândute ar putea însemna economii uriașe, dar și păstrarea unei legături cu clienții actuali. Porsche este interesată să poată vinde mașinile tradiționale, care oferă nu doar sportivitate, dar și un sunet specific.
Clienții Porsche care sunt atașați de motoarele turbo ar putea fi dispuși să plătească sume importante pentru a-și putea cumpăra un nou model Porsche cu benzină. De partea celalată, Dacia este o marcă de buget, iar trecerea la propulsia electrică ar putea majora prețurile mașinilor semnificativ.
Dacă Dacia ar putea găsi rețeta unor eFuels accesibili, vânzarea actualelor motoare de mic litraj ar însemna, exact ca în cazul Porsche, menținerea mărcii în zona de preț cu care clienții actuali s-au obișnuit. În plus, și într-un caz și în altul, clienții care se tem de propulsia electrică și dezavantajele ei ar fi fericiți din nou.